MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 314587 příspěvků |8059 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 49 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexHistorie výrobců automobilů, motocyklů a strojů 5.6.2023 02:51  
Žebříček fotografií    6 nejčastěji zobrazovaných fotografií tohoto tématického okruhu za 24 hodin
 Kde to žije?    Nejvíce diskutovaná témata
    Julius Kubínský
Mapuje někdo tvorbu tohoto známého konstruktéra? ....
   06.11.2007 / 25
    Zdravím znalce předválečných moto.Nemáte někdo nějaké informace o moto....   15.02.2007 / 10
    Nemáte náhodou niekto fotografie, prípadne iné informácie o motocykli ....   02.03.2008 / 10
    Dobrý den,
máte někdo základní informace o motocyklech JAGUAR vyr....
   21.01.2008 / 8
    Dobrý den, hledám informace o motocyklu Hobart Coventry. Vím pouze, že....   25.09.2005 / 7
Založit nové téma
   
Zodpovězené téma Zodpovězených témat: 33      Nezodpovězené téma Nezodpovězených témat: 20      Příspěvků Příspěvků: 241
 Volba zobrazení výpisu příspěvků:   Strukturované zobrazení - Časové zobrazení - Tématické zobrazení
 Strana 1/7 (řazeno dle stáří příspěvků)  Následující strana » 
Odpověď  Děkuji moc za velmi zajímavý příspěvek.
Továrnou pana Huberta Klímy a jeho dvou společníků se také velmi intenzivně zabývám, tak jsem rád za zajímavé informace.    [Jan Pichlík]   12.05.2023
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Tohle mi psala moje babička o prapradedovi Hubertu Klímovi, třeba vás to bude zajímat 🙂

Tvůj prapradědeček začal začátkem dvacátého století budovat svoji výrobu strojů a motorů. Nejdříve jako společník ještě s jedním technikem v Třebíči. Pak se osamostatnil a odstěhoval se do Brna, kde začal vyrábět motory - pravděpodobně nejprve parní, ale později elektrické. Praprababička zdědila domek, který po prodeji pomohl nastartovat nejprve dílnu, později malou továrnu.
O výrobu byl zájem, protože motory byly potřebné pro pohon různých zařízení, jako byly třeba mlátičky na obilí apod. Podnik se mu začal rozrůstat, i když začátky nebyly lehké. Kolikrát rodina neměla dost jídla, protože všechny peníze šly na potřeby továrny. Měli pět dětí, takže jejich život nebyl skutečně jednoduchý.
Dokonce, když prapradědečkův syn, můj pradědeček dospěl, hledali mu nevěstu, která by přinesla věno a které by také přispělo k růstu výroby. Naštěstí se prababička s dědečkem do sebe zamilovali a vzniklo pevné manželství, které trvalo padesát let, až do smrti mé prababičky.
Pak přišla 2. světová válka. Továrna stála od Brněnské zbrojovky jen oddělená řekou Svitavou a přesto, že kolem továrny dopadaly bomby, zůstala neporušená, jen před bránu dopadla jedna bomba, která vytvořila velkou díru v zemi (podle mé babičky, která si to pamatuje, i když byla ještě malé dítě).
Po válce však už pozvolna začala jiná doba. To už měla továrna asi sto zaměstnanců. Pravděpodobně byla většina zaměstnanců spokojena, protože měli dobrou práci a pravidelný plat. Moje babička si pamatuje, že k ní byli dělníci laskaví a třeba ji také brali na hody a jiné příležitosti, které se konaly ve vesnicích nedaleko Brna. Rodina prapradědečka byla mezi dělníky hodně oblíbená, jeho syn, můj pradědeček musel tvrdě pracovat spolu s dělníky, neměl žádné výhody a dokonce často vykonával ty nejhorší práce
Pak však v továrně vznikla skupina lidí, kteří se jí chtěli zmocnit. Pochopitelně to byli lidé, kterým se moc nechtělo pracovat. Máme k dispozici deník, kde jsou zápisy z porad, kde byli prapradědeček i pradědeček úkolováni nevybíravým způsobem, co musí udělat a co musí zajistit.
A pak přišel rok 1948. Prapradědečka z továrny vyhnali, následkem čehož ho ranila mrtvice, takže se nemohl hýbat ani mluvit a tak přežíval až do své smrti v roce 1953.
Pradědeček bohužel zůstal v továrně dál pracovat jako řadový zaměstnanec, což velmi vadilo komunistům. Zinscenovali tedy proces, ve kterém ho nařkli z krádeže nějakého materiálu. Svědčili lidé, kteří většinou všechny peníze propili v hospodě, a vadilo jim, že pradědečka nezlomili a on stále, i mimo své zaměstnání, něco opravoval a lidé ho měli proto rádi.
Nakonec byl odsouzený na dva a půl roku do vězení v Brně na Cejlu (strýc, babiččin bratr se tam byl před rokem podívat a říkal, že prostředí tam je strašné). Pradědeček ani tam nemohl být bez práce. Ve vězení byla dřevozpracující dílna, kde v prachu a pilinách pracovali vězni. Pradědeček se nabídl, že vyrobí zařízení na odprašování. Za minimum nákladů vyrobil odprášení, které tam zajistilo lepší pracovní prostředí (ve věznici byli převážně političtí vězni). Tím se pradědeček asi stal nepostradatelným a vždycky, když měl odjet do Jáchymova, tak ho těsně před odjezdem odvolali na nějakou nezbytnou opravu. Pradědeček byl mimořádně pracovitý, zručný a vynalézavý člověk, který strojům rozuměl a vždycky našel nějaké řešení.
Po dvou letech jeho pobytu ve vězení byla vyhlášena amnestie a pradědeček se dostal domů k rodině, která zatím žila velmi těžce. Prababička, jako dcera majitele statku, byla vychována doma, kde bylo také hodně práce, takže jako dívka nemohla studovat. Neměla tedy žádnou kvalifikaci a musela živit tři malé děti z velmi nízkého platu.    [Neira Furmánková]   10.02.2023
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Nezodpovězené téma 

JVokáč


 Dobrý den, zajímalo by mě vše k firmě JV Vokáč. Kde sídlila, jaká byla osoba majitele, výrobní program, prospekty atd.
Těch vyrobených věcí je mnoho, ale nikde žádná písemnost či technická dokumentace není k nalezení :-(    [Roman]   01.02.2023 
 Přidat odpověď 
Nezodpovězené téma 

Sekačka na trávu s motorem z Babetty 207


 Nemáte někdo fotografii této sekačky ? Výrobce okolo roku 1986 v Topolčanech na Slovensku    [mirin3]   02.02.2022 
 Přidat odpověď 
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma 

Stručná historie Továrny na stroje a Motory H.Klíma a spol Brno???


 Marně hledám nějaké informace o historii tohoto brněnského podniku, který v době znárodnění sídlil na adrese Svitavká 5. v Brně Husovicích (dodnes na té adrese stojí památkově chráněné tovární objekty). Vím, že se zabývali vyrobou stabilních motorů. Netuším, ale kdo a kdy podnik založil. Za jakoukoliv informaci předem děkuji.    [svaton1Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  13.10.2021 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (2) 
Odpověď  Ivan Sekal, prišiel si štyri roky po pohrebe, a aj to, si to určil na hovno,    [. ]   16.04.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Moped MOFA /Solo    [Ivan Sekal]   16.04.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Moderovaná diskuse Nezodpovězené téma 

Oficielní mapa autoklubu republiky československé v 29. listech


 Ahoj hledám někoho kdo sbírá tuto automapu, která byla ve 30. letech vydaná v 29. listech.    [Mirekku] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.03.2021 
 Přidat odpověď 
Odpověď  Tento týden jsem byl prohlížet GRIZZLY 350 se svycarskym motorem MAG. Pokud se mi to povede, tak toho medvěda koupit. Vim, ze jeden Grizzly je v muzeu v Pardubicich a jeden v NTM.    [oldtimermagazin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.12.2020
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Mě by pasovala ta středová vzpěra . .. využil bych ji . . . .    [radek]   07.08.2019
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  tohle budou ty Hutě.    [ZČ.]   07.08.2019
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Druhé foto.    [sxc] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.08.2019
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma 

Identifikace - je to k něčemu?


 Pozná někdo, z čeho je tenhle blatník? Je teda děravý, potřebuju jen vědět, jestli ho mám dát do vysokých hutí nebo by se to mohlo někomu hodít. Díky    [sxc] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.08.2019 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (3) 
Odpověď  Bol postavený v Jičíne, naozaj nikto o tom nič nevie?    [M.]   03.02.2019
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma 

Replika.


 Nemáte niekto viac informácii o stavbe tohto automobilu. Nejaké články, atď...    [M.Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.02.2019 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (1) 
Odpověď  To Charlie: pán Balác. Odpoveď na Vašu mailovú adresu sa mi vracia ako nedoručená. prosím skúste nejak inak ma kontaktovať. M.    [M.]   10.11.2018
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Dobrý den, Jak jsem psal v roce 2012 máme v rodině Velorex p. Kubínského. Je po kompletní renovaci a schopen jízdy. Vystavovali jsme jej na letošní jarní motortechně a dorazil jsem i na sraz v Boskovicích. K obrázkům č 8. a 9. jedná se asi o jeden rám, který prošel dvěma evolucemi. Přátelé co prováděli rekonstrukci našli po opískování rámu stopy po předešlých úpravách. Tuto poslední přestavbu má zapsánu do TP v červenci 1976 tu předchozí ne.
Musim poděkovat všem co se na rekonstukci vozítka podíleli...    [Charlie]   16.06.2018
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Prosím veteránisty kteří májí informace o motokolu Jaguár,aby napsali na můj email.Rád bych vystavil tento skvost v muzeu "Splněný sen" co nejkomplentnější.Děkuji.    [ivo šarlingr]   01.04.2018
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Dobrý den, rád bych se zkontaktoval s majitelem unikátního vozu JK 2500, s možností uvidět tento vůz a promluvit si o projektu s tímto vozem spojeným. Děkuji. Kontaktní email: rollball@email.cz    [Roman]   19.09.2017
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Nezodpovězené téma 

Prosím o identifikaci


 Zdravím,pokud nebude vadit,nechám tady odkaz kde inzeruji náhradní díly a zároveň prosím o identifikaci.
Mockrát děkuji za jakoukoliv informaci

https://auto.bazos.cz/inzerat/77997571/Identifikac e.php    [Jakub5826Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.08.2017 
 Přidat odpověď 
Odpověď  Privileg Delux - 3 min. na google.
https://www.youtube.com/watch?v=qp1iPOkPyBc    [host] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.04.2017
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Moderovaná diskuse Nezodpovězené téma 

Muzea techniky a veteránů v Anglii (jih, Londýn,...)


 Zdravím. Pánové jedeme na týden do Anglie. Je tam něco ke shlédnutí? Veteran muzea, galerie, expozice jak soukromé tak státní. neberou mě nějak města, raději si udělám svůj program.
Děkuji za info.    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.03.2017 
 Přidat odpověď 
Odpověď  Je to už niekoľko rokov od prispevku v tomto vlákne, ale nemá náhodou niekto informácie, prípadne fotku dvojmiestneho autíčka pána Kubinskeho - KUBICAR? Ďakujem.    [M.]   20.12.2016
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Motor pochází z požární stříkačky Stratílek.    [Radek]   09.06.2016
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Moderovaná diskuse Nezodpovězené téma 

Dobrý den mam doma motor juranovy závody stítek diesel dvoutakt schanim cerpadlo vstřikovací děkuji za info


 Dobrý den mam doma motor juranovy závody stítek diesel dvoutakt schanim cerpadlo vstřikovací děkuji za info    [pepinak6Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.05.2016 
 Přidat odpověď 
Odpověď  DKW, Minor?    [Čoud]   13.04.2016
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  tipujem , ze je to motor z hasicskej striekacky    [roman_rk] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  13.04.2016
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma 

Pomoc s určením motoru


 Dobrý den,
nevíte prosím někdo co je tohle za motor? stejný jsme našli ve stodole a nevíme co to je za typ.
Děkuji    [Adam Pálka]   12.04.2016 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (3) 
Moderovaná diskuse Nezodpovězené téma 

Erwin Tragatsch


 Erwin Tragasch je autorem mnoha knih, asi 12 z nich vlastnim. Zajima me vsak jeho plochodrazni stroj s motorem JAP, vyroben/prestaven 1945-1947. Vi nekdo o tom?

V Oldtmeru 2/2016 jsem predstavil jeho literarni dilo, ve 4/2016 chci napsat jeho biografii a uvitam cokoli k tomuto tematu.    [oldtimermagazin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.03.2016 
 Přidat odpověď 
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma 

identifikace mopedu


 Zdravím, doufám že se tu najde někdo kdo mi poradí co by to mohlo být za stroj, nemohu nikde najít žádný štítek,ze samolepek je k přečtení jen Deluxe 40.Jediný co jsem našel je číslo na rámu. za rady budu dost vděčný děkuji.    [fidosix] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.03.2016 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (3) 
Odpověď  zdravím
možná myslíš tohle, https://www.youtube.com/watch?v=7xYq6QdLp4c    [pytrsmotors]   24.02.2016
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zodpovězené téma 

Motocykl Porsche


 Dnes se mi donesla informace, že Prosche vyrobil dva motocykly na elektronových kolech. Údajně je jeden u Kolína/Rýnem. Je blbost nebo na tom něco je ? Slyšel jsem to poprvé.    [Mirek]   24.02.2016 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (1) 
Zobrazit fotografiiOdpověď  The End    [PS]   29.11.2015
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ale abych to nějak ukončil, zpět k zbourané budově. Nejsou mi známy důvody, proč byla budova zbourána, tedy nevím , jaké má Škoda Auto úmysly s uvolněným prostorem. Budu to sledovat. Jen doufám, že zde nevznikne další parkoviště. Ať je to jak chce, té budovy rozhodně škoda je. Byla historická, zajímavá, opravená, v dobrém stavu. Měla výbornou polohu, byla nádherně vidět z frekventovaných míst, jak od muzea, Zákaznického centra, Bondy centra, autobusového nádraží a vypínala se i nad právě dokončenou magistrálou, nebyla zastrčená někde uprostřed závodu. I v noci nasvícená by dobře vypadala. Bohužel byla zbourána a ten krok je nevratný.    [PS]   28.11.2015
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  A tak by se dalo pokračovat i dále. A to dalším stavebním růstem po fůzi s Plzeňskou Škodovkou za první republiky, kdy se továrna rozšířila směrem na východ, řada budov z té fáze se dochovala- mimo jiné karosárna, kde nyní sídlí učiliště, něco bylo též zbouráno, dále v 60 letech, kdy byl na zelené louce postaven úplně nový závod na výrobu Š 1000 MB, v 80 letech, no a pochopitelně po spojením s VW, kdy stále probíhá mohutné rozšiřování závodu.    [PS]   28.11.2015
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Boleslavský hrad za oběma fotkami je stále na stejném místě. Zde foto dílny, kde to všechno začalo a došlo až sem, kde dnes Škoda Auto je.    [PS]   27.11.2015
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  A takhle vypadala tenkrát    [PS]   27.11.2015
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Je zajímavé, že se dochovala i budova v Pražské ulici, kde oba pánové začali v přilehlé dílně v roce 1895 vyrábět jízdní kola. Její současný stav je na foto    [PS]   27.11.2015
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Slévárna Dobrý vypadala původně takhle, před ní je nádraží Mladá Boleslav -město. Za ní Laurin& Klement.Jedna její příčná budova stojí dodnes, vzorně opravená, za Zákaznickým centrem    [PS]   27.11.2015
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Na letecké fotografii z r. 1992 jsou vyznačeny jednak budovy bývalé slévárny Dobrý a jednak červeně přeškrtnuty budovy, které již nestojí, byly zbourány. Opět pouze konstatuji, nekritizuji za zbourání.Slévárna Dobrý neměla nic společného s firmou Laurin & Klement, byla to samostatná továrna vedle ní. Ke Škodovce byla připojena až mnohem později. Budovy slévárny Dobrý byly zbourány v souvislosti s vznikem nového muzea v roce 1995 a na uvolněné části je jednak parkoviště před muzeem a jednak nové Zákaznické centrum.    [PS]   27.11.2015
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
 Strana 1/7 (řazeno dle stáří příspěvků)  Následující strana » 

Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006