Oleje pro 250-ku po GO Zdravím, mám dotaz motoru 250 ccm, Mám ho po GO a nikde jsem nenašel specifikaci oleje do převodovky. Předválečné Jawy i Čzety používaly motorový - jak tady, převodový?? A jaký 80 nebo 90? A obecně pro míchání do benzínu - je možné použít i moderní oleje nebo radši "Madit" Díky [Drkapr] 07.11.2022 Zobrazit téma |
|  vařený hrdlo [Libor] 22.12.2022 |
| Na trhu jsou lamely s různým materiálem obložení. Nejlepší se mi zatím jevily lamely označované jako česká produkce. Velmi dobře snášejí olej PP80, nekloužou ani nelepí. Na kyvačce 350 jsme vyměnily lamely celkem 3x, než se podařilo koupit neklouzavé. Na J 250 a 175 jsem musel lamely taktéž měnit. Neklouzají ani v létě v kopcích. Mám tu "sbírku" lamel různé barvy obložení, které prostě nefungují jak mají i přes zvyšování přítlaku pružin, výměny plechů, či provozu v jiném koši. A nepomohl ani olej PP90, přičemž zpočátku (desítky km) neklouzaly, ale následně při větší zátěži a delší jízdě začaly. Po vychladnutí oleje klouzání vždy pomine. Není lamela jako lamela. [Luboš] 06.12.2022 |
| U těchto monoblokových motorů použití vhodného oleje určuje především právě spojka - konzistence maziva. Řidší PP80(popř.SAE80W) jsou pro správnou funkci spojky vhodnější protože i za studena je funkce spojky (alespoň za mne - korkové, osinkové,ferodo obložení) bezproblémová, oproti tomu 90tka(obecně "letní") i když se pro samotnou převodovku zdá vhodnější tak za studena hustší olej má tendenci spojku unášet. [Martin Štindl] 06.12.2022 |
| Po letech ježdění se vším možným se dá říci, že je třeba dávat olej jaký doporučuje výrobce a jaký byl k dispozici v době výroby stroje. Jinak je třeba se řídit také tím, jak se stroj provozuje, v jakém je stavu a jaké úpravy oproti originálu byly proveden. Například právě obložení spojky, kde původní korky, nebo pertinax a dnešní třecí materiály jsou zcela jiné i jinak se chovají a reagují na rozdílné oleje. Tím je třeba se řídit. Někdy spojka lepí, jindy prokluzuje. Jinak každý převodový olej asi kolečka jawy umaže. Pamatuji kývačku, kde byly takové netěsnosti, že se na léto lil olej PP44. Nastartovat, roztlačit a zařadit. Po ohřátí šlo řadit normálně. Řídil bych se bezvadnou funkcí spojky. [Luboš] 06.12.2022 |
| Do převodovky TSF v žádném případě, je potřeba se podívat co je tady za otázku a diskutovat na zadané téma!! [HonzaBK] 06.12.2022 |
| Jinak náhrada za TSF by měl být Mannol 2T Plus. [Michal] 05.12.2022 |
| Už 40 let liju jen PP80. Předpokládám ale že současný PP80 by měl být kvalitnější než ten co jsme kupovali v roce 1980. CHemický výzkum a technologie jdou dopředu. [HonzaBK] 05.12.2022 |
| Do převodovky používám PP7, používal jsem i PP80. Motorový za mně určitě ne. Má jiné vlastnosti. [pmr] 04.12.2022 |
| a jinak kluci se dole bavili o převodovém oleji, M2T je motorák do benzinu.. [Beat] 04.12.2022 |
| Henry a nemá to být opačně? pokud nebude film na stěně válce protože M2T ti hůř maže, bude tedy vyšší tření a vše půjde tíž- našlapování atd. S tou ztrátou komprese mi to taky nedává smysl.. [Beat] 04.12.2022 |
| Ahoj. Za mě je bezproblémový Mogul TSF. Teď už ale asi bude asi trochu problém se sháněním. Co se týká M2T tak zásadně NE, je to přežitek. Udělal jsem takový test a nalil ho do benzinu na jednu nádrž. Motor okamžitě ztratil kompresi a odpor na našlapovací páku. Jednoduše ten olej nedrží na stěně válce takový film jako zmíněný moderní polosyntetický olej. Krom tedy vyššiho opotřebení motoru navíc zanáší karbonem. [Henry] 04.12.2022 |
| Vždy záleží na obložení lamel a doporučení výrobce. Například u ČZ 150,kde je náplň jak pro převody, tak pro spojku a má ferodo obložení je od výrobce doporučen obyčejný motorový olej, na který to funguje na jedničku. U peraku nevím, ale dle zkušeností přátel mu nevadí PP 80. Jinak v té době se doporučoval u těchto typů motorek SAE 50, lepší asi nebyl. Ale je lepší neexperimentovat dbát na doporučení výrobce dle manuálu, motocyklů to bohatě stačí a nelze udělat chybu. Já od začátku leju do stopadoura M6A, do benzínu i do skříně a jezdí 14 let bez zaváhání. Jsou to jednoduché motocykly. [J] 02.12.2022 |
| Jen bych z vlastní zkušenosti chtěl varovat před nalitím motorového a jiného řídkého oleje do převodovky, kde ve stejné olejové náplni současně pracuje spojka. Převodovku to sice umaže, ale budete mít problém s prokluzující spojkou a to i po následné výměně za převodový. Proto do převodovky používejte převodový olej SAE 80 až SAE 90, případně dle doporučení výrobce. [Paul von Starkenbach] 02.12.2022 |
| Do převodovky se může dát v podstatě cokoliv. Namáhání je tam minimální. Moc hustý bude lepit lamely za studena. To je celá věda. Dej tam, co dáváš do motoru. [fgwg] 02.12.2022 |
| Pánové děkuji za podnětné informace. Franta [Drkapr] 18.11.2022 |
| Cestovatel Pavel Suchý který na Jawě 350 procestoval půl světa v jedné ze svých knih píše že při svých cestách používal oleje různých značek jak známé tak i neznámé a jeho závěr byl že nezáleží na značce ale hlavně aby ho bylo v benzínu dost. [k] 14.11.2022 |
| Ono jde zřejmě nejvíc o to, jak se s motorem zachází. Měl jsem od souseda pérák 250, který celý život jezdil pouze na motorák M6A (co byl ve statku) a při najetých 73 t km bez jakékoli generálky motoru jezdil zcela bez problémů, přičemž po rozpadnutí kol nakonec ještě s úspěchem poháněl sekačku na trávu. A musím podotknout, že pérák vozil manžele né příliš hubené a se zátěží na nosiči. [Luboš] 14.11.2022 |
| TSF 1:40 na motoru najeto 35 tis. bez problémů bez GO. obsah 350 ccm. [HonzaBK] 14.11.2022 |
| Za mě do převodovky PP80 nebo 90. Do benzínu Mogul TSF 1:30. Málo karbonuje a málo kouří. Dnešní M2T je za mě taky v pohodě. Jen víc kouří. Ale jako u všeho je důležité seřízení. Jezdil jsem M2T na MZ 150 a motor byl celkem čistý. [Michal] 11.11.2022 |
| ZDravím, díky :-) [Drkapr] 07.11.2022 |
| Do všech péráků dávám Shell 80W90. Do benzínu používám M2T, ale to bude keců.... :)). [fikuscz] 07.11.2022 |
|