Vyznáte se v přezdívkách našich motocyklů? Proč se Pérák jmenuje Pérák či
Kývačka je Kývačkou je obecně známé. Ale o jaký motocykl se jedná v případě
názvů jako Sadílek, Banán či Tramvaj? Udělejme databázi přezdívek. [JB] 11.09.2007 Přidat odpověď |
| K tomu,,kombajnu"-bol u mňa starý pán závodník čo ho sedlal a ten tvrdí že prezývka vznikla preto že to bol relatívne veľmi spoľahlivý stroj,išiel stále,bez zastávok ako kombajn. [Jozef Joski] 18.08.2011 |
| Nemáte někdo foto nebo informace o Jawa 350 Laureát.Díky. [Milan Vaníček] 01.11.2010 |
| Určitě, už je mi to tak nějak jasné, děkuji za vyvětlení, moc se mi tydle stroje líbí, snad si taky
někdy nějakou tu tramvaj pořídim... [Dachlmen] 28.01.2010 |
| Ještě k Sadílkům-nádrž byla hliníková,uchycení takovým páskem na kterým je přinýtovaná kožená
brašnička.Samozřejmě byly zase různě tvarované nádrže dle roku výroby a kubatury,to platí i pro
ostatní typy. [jirka] 28.01.2010 |
| Unitrak-dvě jednotky centrálního pérování byly nahrazeny klasickou jednou.Poslední typy pak měly i
vodou chlazené motory.Koncovky výfuku byly z hliníku podobně i u bitraku.U kol se změnily
náboje,pozdeji byly bubny nahrazeny kotoučovýma brzdama.Zkoušelo se i podélné dělení karterů.Asi by
stálo za to otevřít na fóru pro každý typ zvlášť téma,ale to by chtělo v tématech o krosových a
enduro strojích.Snad to takto rámcově stačí. [jirka] 28.01.2010 |
| Bitrak-změny jsou podobného charakteru jako u tramvaje,ale dostala centrální pérování z dvěma
tlumiči-proto bitrak.Pozdější motory měly navíc klapky sání. [jirka] 28.01.2010 |
| Tramvaj-má přepracovanou zadní část rámu.Kyvka je již uchycena mezi trubkami uvnitř rámu.Jiné vedení
výfuku.U prvních typů se používaly stejné motory jako u sadílka,a proto měly podobné uchycení,jen
zadní záchyty byly upraveny na uchycení na ose kyvky.Později byly odlity jiné kartery,kde zadní
držák motoru byl nahrazen nálitkem s otvorem přímo na karteru a tak osa kyvky se prostčila zkrz..Ale
zustaly tam i původní nálitky-viz foto.Později byly zrušeny,někdy je i obyčejně uřízly a
zabrousily.Zadní blatník byl laminátový,později plastový.Rovněž se změnily bubny kol.Nádrže byly z
laminátu nebo z plastu.Sedlo změnilo tvar.Rovněž filtr a podsedlové plastové kryty.U posledních typů
se již používaly hranaté tabulky pro čísla včetně přední masky. [jirka] 28.01.2010 |
| Sadílek-novější typ.Trubky,na kterých jsou uchyceny zadní tlumiče, jsou u kyvky blíže k sobě a pod
sedlem je uložení širší.Jsou také pstaveny blíže směrem k nádrži.Zadní kyvka není prohnutá,ale je
stále vně rámu.Tlumiče mají vyšší zdvihy jak vzadu tak vepředu,přední byly nahrazeny typem s osou
kola před podélnou osou tlumiče.Vedení výfuku se rovněž liší. [jirka] 28.01.2010 |
| Každý typ jawa enduro se lišil dle roku výroby,zda se jednalo o prodejní typ,vývozní typ,typ pro
reprezentaci,typ pro Svazarm atd.Možná nebude moje technické vyjádření správné,nebudu se zabývat
všemi detaily,ale budu se snažit o hrubé vnější rysy jednotlivých typů.Případně to může někdo
opravit či doplnit.Takže Sadílek-starší typ.Rám má trubku,na které je uchycen zsdní tlumič,nataženou
více dozadu.Má menší zdvihy tlumičů.Přední osa kola je v podélné ose tlumičů.Motor je uchycen
klasicky šrouby k rámu.Kyvka je uchycena vně rámu.Blatníky zadní byly nejdříve laminátové,později
plastové.Přední blatníky byly laminátové,hliníkové a plastové.Motocykl byl přibližně výškově na
stejné úrovni jako běžný motocykl jawa-tzn.žádná vysoká koza.Samozřejmě i vzhled a způsob vedení
výfuku. [jirka] 28.01.2010 |
| Mužu se zeptat jak se od sebe pozná Sadílek, Bitrak, Unitrak a Tramvaj?? Myslim tim jako celkově na
vzhledu, neni to např podle nádrží?? Děkuji za vysvětlení... [Dachlmen] 26.01.2010 |
| o tak dodam par perlicek co som pocul u nas parez bol tzv. jednohrb myslim ze nemusim zdovodnovat
preco a 05 20 a 21 tzv dvoj hrby abo "pincek" alebo uz spominana predvalecna jawa 175
Villier prezyvana chobot... chobot bola podla jedneho ale zato velkeho vinuteho kolena vyfuku a
villier preto lebo pre bola skladana z niektorych dielov od anglickej firmy villiers CZ 500 vatikan
bola niekolko kusova serie CZ 500 v zalto bielej farbe .... boli vyrobene vraj na falosnu zakazku
pre papezovu osobnu gardu cezety sa vyrobily ale nikto si ich nevizdviho lebo ako som spominal bola
falosna niekto sa asi nudil ale boli prekrasne tak sa rozpredali ako normalne zachovane su podla
neoficialnych zdrojov asi 2 a ostatne su uz len "obycajne" patsovky nastriekane v tomto
style [Vlado] 28.12.2009 |
| Plochodrazni Jawe a Eso se rikavalo olejnicka protoze mela ztratove mazani a veskery pouzity olej
vychcaval ven z motoru ztratove mazani se pouzivalo az do roku 1990.A nebo se temto motorkam rikalo
stojaky protoze motor je stojate polozen v ramu.Stojate provedeni se take pouzivalo do 90 let nez je
nahradilo lezate provedeni ktere se pouziva dodnes. [Lukáš Hromádka] 05.09.2009 |
| Jawa Enduro Bitrak podle toho ze vzadu je odpruzeni centralni a ma dva tlumice a Unitrak to same
akorat jeden tlumic. [Lukáš Hromádka] 05.09.2009 |
| Zdravím, Erik Zubek to vystihl naprosto přesně. Pérák je opravdu odvozen z válečného komiksu.
Většina lidí si myslí, že Jawa pérák je název podle odprožením zadního kola soudky, není tomu však
tak... kývačka už je však opravdu podle kyvné vidlice.. Mějte se [Jirka] 15.06.2009 |
| Podle mne se říká Jawě "Pérák" podle komiksového hrdiny "Péráka" , který za
války vystupoval v samizdatových komiksech. Byl to hrdina, který s péry na nohou sabotoval německé
okupanty, a tím se stal symbolem odboje, stejně jako tajně vyvinutý motocykl. [Erik Zubek] 13.04.2009 |
| Sadilek podle mistra vyroby prodejnich sout.mtc. [Franta] 13.04.2009 |
| No tak me by zajimalo proc se jawe-ogar podle vas rika perak :) zatim jsem si tu cetl same pohadky o
pruzine pod sedlem nebo o zadnim odpruzeni. Ani jedno spravne :)tak dotoho chlapci [tomtnt] 09.04.2009 |
| Banán se říkalo motokrosové Jawě podle tvaru rámu, byl dvojitý, páteřový [matt] 01.04.2009 |
| bizo podle nahrbené nádrže [Jakub] 01.04.2009 |
| Bizoj je podle řidítek ne? [Tomáš] 05.12.2008 |
| Parez taky ne :-) jednosik mel stejny sedlo.. je to podle tvaru plechu pod sedlem + sedla, taky se
mu proto rikalo sloni hnata. [Pája] 25.11.2008 |
| Michale, to snad ne, pérák přeci pro odpružení zadního kola péry, jako později kývačka podle kyvné
vidlice. [Drahonovsky] 21.11.2008 |
| Ten pérák asi podle sedla s pružinou.Jawa duplex blok ,,duplex,, podle duplexního dvojitýho
primárního řetězu ,,blok jako motor s převodovkou v jednom bloku.Jawa pařez podle sedla,villiers
podle motoru. [Michal.V] 21.11.2008 |
| Prosím, nemá někdo popis a technické údaje k MTC Jawa 250 ( enduro ) Sadílek? [Milan Pospíšil] 20.11.2008 |
| Holandské motokolo ČZ98 vzniklo tak že si holandský obchodník objednal několik strojů se startovací
klikou na pravé straně a pevnými stupačkami.Těmito úpravami se liší od normálního motokola. [TOLI.] 16.12.2007 |
| no mě vždycky zajímala přezdívka u motokola ČZ 98 -holandan-!!nevíte,kde se to vzalo?? [pavel] 16.12.2007 |
| Jawa 250 - horská (2 setrvačníky) [jawa350ohv] 16.12.2007 |
| U soutezaku jeste "ereso" (provedeni s rotacnim soupatkam) a
"bitrak" (dvojity prolink), "tatranka" (slovensky
osmikvaltovy Tatran), "vyzkumak" (Jawa 100 UVMV) atd. [Pája] 23.10.2007 |
| "Malá Jawa 100 byla představena na Pražských vzorkových veletrzích v roce
1937 a reklamní oddělení továrny mělo štastný nápad vypsat pro návštěvníky
veletrhu soutěž na její pojmenování.Během tří týdnů napsalo svůj návrh na
slosovatelný lístek celkem 15025 návštěvníků,kteří se ucházeli o prémii 2500
korun pro nejlepší název.Porota rozhodla že nejpřiléhavější je Robot-doporučilo
ho 65 účastníků ankety." Tak jest psáno v knize Věčně mladá Jawa. [TOLI.] 11.10.2007 |
| ČZ 76 - kaktus - kvůli tvaru válce Jawa Robot - nevím proč se jí tak říká [Jawa350ohv] 10.10.2007 |
| Co třeba závodní Jawa 500ohc BEDNA? [TOLI.] 02.10.2007 |
| ČZ 150C lidová verze - u nás se jí říkalo Kominíček a nebo prostě Zetka. [Zdeněk Máčalík] 02.10.2007 |
| Jawa 250/652 - Tramvaj - jezdil jsem na ni jako maly kluk... [Zdeněk Máčalík] 02.10.2007 |
| JAWA 175 -"Chobot" Praga 500 BD -"Beďar" [M.] 22.09.2007 |
| Ten Bizon od ČZ bol prototyp 350-tky, názov podľa jeho mohutnosti.
Preteková Jawa 350 - "Rampouch" Jawa 500 - "Rumpál"
ČZ 500 - "Vatikán" ČZ 98 - "Holaňďan" [M.] 15.09.2007 |
| Pullitr alias pětikoule je jasnej (podle objemu), někde se mu říká půltón. První
model je "šnek" podle tvaru ozubení rozvodových kol. Bizon byla
tuším předválečná ČZ 500, pozdějšího Bizona známe všichni. Předválečné Jawy jsou
podle rozvodu "vrchová" (OHV) a "spodová" (SV). Armádní
- zelené "Libeňáky" jsou Švédi kvůli masivnímu exportu do Švédska. [JzK] 13.09.2007 |
| U nás se Jawě 21 říkalo Kozel. Kdo vlastně dal Jawě 550 název Pionýr? Bylo
to již ve fabrice, nebo to přišlo od veřejnosti? [JB] 13.09.2007 |
| Asi nejvíc přezdívek dostaly Jawy 50. Co jen vzpomenu Pařez(555 dle tvaru
sedací části), Fichtl (zřejmě podle motokol s motory Fichtel&Sachs),od toho
odvozený Fixl(řada 20,21),Piňdour (od Pionýr,obecně 550,555,20,21,23), Kozí
dech-S11 (žeby dle zvuku motoru) , Splašený trubky-S11 (dle konstrukce
rámu).Dále třeba Prase (ČZ 175 Skutr-asi podle kapotáže). [Franta] 13.09.2007 |
| "Nanuk" - to je přezdívka okapotované policejní Jawy 350/360.
Přezdívá se jí tak kvůli vzhledu kapotáže. [Petr] 12.09.2007 |
| Přidám jednu novodobjejší přezdívku Jawy 350/634 cca rv.1981 a výš. Všichni
určitě viděli filmy Seno,slunce,... .A podle Venci Konnpníka se jí říká
"konopnice". [venca] 12.09.2007 |
| Libeňák se ještě dělí na: laureát, evropan, kombajn. Kombajn je jednoválcová 350
- tak kvůli síle motoru kombajn. Laureat byl první typ 553, která byla oceněna
na ňáké výstavě.Evropan má jinou zadní část rámu a dílů k tomu spojených, ale
proč evropan to nevím. Všechny tyto přezdívky vznikali mezi jezdci, ale ani
mezi nimi není shoda o tom, která přezdívka ke kterému typu patří.Vím to z
vlastní zkušenosti, když jsem po přezdívkách pátral. [Luc] 12.09.2007 |
| Sadílek podle jména konstruktéra(mechanika?) Tramvaj podle barvy,do té doby byly
Jawy tmavě červené,tohle mělo stejnou světlou barvu jako tramvaje. Libenák
podle části Prahy,kde se vyráběl,Trubka byl první trubový rám , dál mně nic
nenapadá. [MONTY] 11.09.2007 |
| Tak Banán bychom měli. Co Dál? [JB] 11.09.2007 |
| Tak ten "Banán" je snad jasný, je to podle tvaru rámu. Zavěšení
motoru pod rámem. [vojta] 11.09.2007 |
|
|