MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 316429 příspěvků |8204 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 49 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Manet 90 | Diskusní téma 18.10.2024 04:43  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma 

Americké ložisko v motorce Manet 90


 Zdravím,
při rozebírce motoru z Maneta 90 (r. 1948) jsem natrefil na americké ložiska JAHCO. Máte někdo povědomí jakým způsobem se dostávali americké ložiska do motorek? Jestli šlo o nějaké válečné zásoby nebo něco podobného.

Díky.    [radianRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.10.2015     Přidat odpověď  
Odpověď  Luboš> v rámci slavné divoké privatizace to tak chodilo taky. Dostal jsem nedávno od bývalého šéfa dílen který skončil tehdy ve skladu jako skladník dvě bedny origo dílů na kdysi kochozní Jawy. Bedny jinak šly při likvidaci do šmelcu.    [. ]   16.10.2022
Odpověď  Je všeobecně známé, že v rámci pomoci USA v evropském prostoru po roce 45 (i před) bylo zde zanecháno velké množství válečných zásob všeho druhu a v rámci pomoci UNRRA z poloviny potraviny a z poloviny suroviny, ošacení, dopravní a zemědělské technika, díly a pod.
Tedy není vůbec nepravděpodobné, že v zásobách pro výrobu se nacházela i ložiska. Musíme si uvědomit, že po válce byl hlad po všem a obchodníci sháněli do výroby kde se jen dalo. Po roce 48 se vesměs zásoby rekvírovaly.

Když jsem kdysi nastupoval v zemědělském podniku, tak skladník měl ve skladě mimo evidenci ještě americkou svářecí soupravu AC/O2, triodynu s kabely, mnoho ručního nářadí, klíčů, sady vrtáků, závitníků, výstružníku a různých dílů na neznámé stroje, včetně dřevěné bedny důkladně zabalených ložisek. A také několik kanystrů s naftou (blankytně modrou). Jeden kanystr mám ještě doma. Bohužel, svářecí kabely i hadice zpuchřelé, většina ložisek nikam nešla namontovat, klíče a jiné nástroje vesměs nemetrického provedení, tak nikdo nic nepoužil a neukradl, ale nakonec vše skončilo ve šrotu v rámci privatizace až v roce 1992.    [Luboš]   16.10.2022
Odpověď  A kdo ti to dnes ještě věrohodně řekne? Nikdo, všechno jsou už jen fabulace o tajných zásobách, pašování, exportních verzích atd.    [Karel]   16.10.2022
Odpověď  Dobrý deň, nehľadaj za tým nič zvláštne. Môj otec v roku 1950 závodil na Manete 90 a aj Čz 125 b. Ostalo mi niekoľko trofejí a teraz práve synovi oživujeme Manet 90, ale nie pretekový, ale originál 1951. Ale späť k tomu ložísku. Otec ako vyučený automechanik u Beka v Trenčíne si motorku na preteky upravoval sám s kamarátmi a používali rôzne diely ako spomínané ložiská. Ako dôkaz mám z tej doby katalógy ložísk SKF Švédsko, RIV Taliansko...,sviečky Champion, Beru, Bosch, dokonca celokovové trojkontaktové letecké sviečky kvôli prehrievaniu... V 1950 predsa nebol socializmus a podľa otca z jeho rozprávania tieto diely sa dali bežne zohnať. Tiež mám z tej doby plechovky z olejov Shell, BP a okrídlený kôň od Mobil oil. Teším sa že už finišujeme s Manetom 90.
Prajem pekný deň Vlado    [Vlado]   14.10.2022
Odpověď  Asi soudruzi po únorovém "Vítězství" měli jiné starosti než výrobu ložisek. Stejně se do škodovek 100 dovážely přední kotouče z VB a utajené oddělení je přebalovalo do mastných papírů, aby nikdo nevěděl, že jsou z ciziny. Logiku v tom nehledej.    [Pavel]   04.10.2015
 Přidat odpověď   (5) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006