MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 316609 příspěvků |8228 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 55 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 634, Jawa 90, Č | Diskusní téma 22.12.2024 07:26  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma 

JAWA 90


 Trocha čtení na víkend.    [Peton_OHC] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.05.2009     Přidat odpověď  
Zobrazit fotografiiOdpověď  Dobrý den, prosím o pomoc s identifikací této brašničky na jawu 90. Jsem třetí majitel, takže jí tam mohl někdo dát dodatečně.
V brašničce byla i lékárnička. Prosím o odpověď a předem za ní děkuji.    [Ruzhovi] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.03.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Jeden z prvých motorov ešte zo znakom PS. Lepšia kvalita nie je.    [M.]   04.07.2009
Odpověď  Karburátor na obrázcích v testu z r.69 jsem zvětšil co to šlo a ukázalo se, že to není DellOrto, ale Jikov. Zato na fotce od Martina je DellOrto v plné parádě.    [v.]   04.07.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  Vsak ma vytka patrila hlavne tem na UV , tem zaujatym kvuli kterym to tak trochu zabarveno muselo byt aby to vubec publikovatelne bylo .
Je fakt , ze jsem se o tom mel ihned rozepsat vice anebo nepsat nic a predejit tak jinym uhlum pohledu na moji stiznost .
Jak nam tehdy bylo cokoliv "zabarvene shora" predkladano a my to v tom umeli rozeznat , tak dnes ( jak pripomina Milos ) si musime dat zase pozor na to jake hlouposti k nam chteji vsichni v tomto globalizovanem svete prolobovat .

Pridavam foto karburatoru asi jedne z prvnich Jaw 90 Cross    [Martin Samson] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  04.07.2009
Odpověď  Nabízí se domněnka, že karburátor DellOrto na testovaném motocyklu měl na fotkách vypadat jako Jikov, uvedený v textu. DellOrto se totiž v roce 1969 již na Jawu 90 nemontoval. Tak tedy DellOrto pro fotografování otočili a doufali, že to na fotkách maličkého formátu nikdo od Jikovu nerozezná.
Ale nedomysleli to : když se takto nasadí DellOrto na motor Jawy 90, nejsou přístupné seřizovací prvky (šroub bohatosti a doraz šoupátka), které se octnou na straně k válci.    [v.]   29.06.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  S karburátorem u testovaného Roadsteru to není úplně jasné.Mezi tech.daty v testu je sice uveden Jikov, ale z fotek to vypadá skutečně jako DellOrto, ale namontovaný o 180 stupňů otočený, tedy plovákovou komorou dopředu (stejně jako se montuje Jikov).Škoda, že fotky použité v testu nejsou kvalitnější.
U motocyklů z ověř.serie směřovala dopředu komora šoupátka s přívěrou vzduchu, tak jak je vidět na obrázku z návodu k použití, vydaného v roce 1967.    [v.]   29.06.2009
Odpověď  Nevím,nevím ale jawa 90 v testu měla karburátor Dellortto a ten v sérii nebyl... byla to motorka ne-li z ověřovací série,tak z cizích komponentů...Od prvních sérii byla poruchovost velká,mysleli jsme si,že jsou to dětské nemoci,ale poruchovost nemizela,ba naopak...Jelikož jsem to osobně zažil,tak vím o co jde...    [zelezny kriz]   28.06.2009
Odpověď  Snad ani ne tak za autora, jako za přesnost ve vyjadřování.Zdravím !    [v.]   25.06.2009
Odpověď  V., bojujete za autora testu s nevídaným nasazaním. Přiznávám, že slovo "zamlčel" tam být nemělo -omlouvám se.    [Honza l]   25.06.2009
Odpověď  Honzo I : reagoval jsem na Váš příspěvek z 15.6., kde píšete : "...snad s výhradou zamlčení oné poruchovosti...." a snažil jsem se vyjádřit svůj názor, že autor poruchovost nezamlčel. Tím nechci říct, že Jawa 90 je bezporuchová, ale pokud se poruchy (které popisuje někdo jiný někde jinde) při testu neprojevily, nebyl důvod o nich psát.    [v.]   24.06.2009
Odpověď  Rád by som vyjadril aj ja svoj názor na tento článok.Osobne si myslím, že autor opísal tento motocykel objektívne a dokonca poukázal na jeho slabé stránky, čo bolo vzhľadom k tomu, že sa tieto motocykle vyvážali do viacerých krajín aj dosť nevšedné.Ak to zrovnáte s dnešnými testami mot. vozidiel, určite nevypadá tento článok ako reklama na predaj Jawy 90.
Dôležité je, že tento článok vyšiel, pretože o tomto motocykli sa toho veľa nenapísalo a o jeho prevedeniach a variantách už vôbec nič.Skrátka, lepší článok o tomto motocykli z čias jeho výroby nepoznám a aj v súčasnej dobe tých článkov veľa nie je, a tých, ktoré píšu o ňom aj ne základe historických faktov ešte menej.
Je len veľkou škodou, že sa jeho ďaľšie vylepšenia nedostali na trh a vývojová práca na ňom skončila.    [M.]   19.06.2009
Odpověď  Já jsem napsal doslova, že test byl napsán "hodně poctivě" a určitě i fundovaně. Jestli tam autor napíše víc, nebo míň o spolehlivosti na tom nic nezměmí, protože i beztoho naplnil velkou plochu časopisu spoustou hodnověrných informací, které k testu patří. Já si to netroufám kritizovat.    [Honza l]   19.06.2009
Odpověď  Honzo, jenom pro upřesnění : autor testu poruchovost Jawy 90 nezamlčel - v testu se projevila závada na pružném kontaktu přerušovače a o té se zmiňuje.Nebudeme ho podezřívat, že zatajil i jiné závady, které se během testu možná vyskytly a o kterých pomlčel,protože o tom nic nevíme. Jeho úkolem bylo provést test Jawy 90 - nic víc.Stejným způsobem dělal Svět motorů i testy jiných vozidel, Jawa 90 nebyla žádnou výjimkou.O tom je možno se přesvědčit. Předmětem testu tedy nebyl průzkum názorů uživatelů a opravářů na kvalitu stroje, ale pouze naměřené výsledky, doplněné připomínkami, které z testu vyplynuly např.: nevhodný posaz řidiče,nevhodné nářadí,vysoká cena,omezené užitné vlastnosti, případně závady, ke kterým v průběhu testu došlo. A to vše autor do testu napsal.Dnes to už nemá žádný praktický význam, ale nevidím žádný důvod,proč bychom neměli test posuzovat naprosto objektivně ?    [V.]   18.06.2009
Odpověď  Ke konkrétnímu obsahu Vašeho příspěvku bych ještě rád, Martine, dodal,že Jawa 90 nemá široký rozsah otáček, ale naopak použitelný rozsah otáček je velmi úzký - mezi 5500-6000 ot./min. "Propad výkonu" okolo 3500 ot./min.je zřejmě Váš subjektivní poznatek získaný s jedním konkrétním strojem. Dobře seřízený motor J 90 žádný podobný neduh nemá. Testy SM dělal vždy až po uplynutí nějaké doby od zahájení výroby z toho důvodu, aby testovaná vozidla byla skutečné ze "sériové výroby" a ne nějaké počáteční pokusy, na kterých se ještě občas něco měnilo.V zimě se motocykly netestovaly, možná proto ta prodleva s uveřejněním testu.
Jawa 90 ve své době k žádnému motocyklu na tehdejším čs.trhu nepředstavovala alternativu.Tehdy byl totiž motocykl ještě dopravním prostředkem i na delší vzdálenosti. Jen pro ilustraci : dovedete si představit cestování dvou osob o hmotnosti po 80 kg se zavazadly na Jawě 90 v sobotu na chatu ? Tak se totiž motocykl tehdy běžně využíval. Mohu s klidem prohlásit, že takto používat ji nebylo možné, ledaže by řidič byl hodně trpělivý a nevadilo by mu ujet většinu trasy na 2.rychl.stupeň (to jen čistě teoreticky, v praxi by se totiž motor Jawy 90 za těchto podmínek "vysypal" po 20 km). Za stejné peníze si tedy koupil slušnou mírně jetou Jawu 250 nebo 350 a otázka Jawy 90 byla pro něho vyřízená.Navíc 5550,- Kč za J 90 byla tehdy docela pěkná "rána" a o nějakém "vyžití" si většina kluků mohla nechat jenom zdát, když táta přinesl výplatu 1500,-Kč, ze které žila celá rodina měsíc.To jen na dokreslení tehdejší doby - měřítka byla skutečně jiná.    [v.]   15.06.2009
Odpověď  Vy jste si Martine neuvědomil, že test provedený v roce 69 nelze posuzovat dnešníma očima bez nebezpečí, že bude tento pohled neobjektivní. Podmínky byly tehdy úplně jiné, veškeré informace byly cenzurované a některá témata byla tabu. Rozhodně nebylo možné chválit výrobky ze západu a naopak východní"nechválit".Kdyby si tedy autor testu posteskl, že se k nám něco nemůže dovážet ze západu, vyhodil by ho s tím už v rukopise šéfredaktor, ani by se to k cenzuře nedostalo, natož na stránky Světa motorů.
Test byl proveden podle stejné metodiky jako ostatní testy SM v té době, porovnání s jiným motocyklem stejné kategorie bylo vyloučeno, žádný takový na tuzemském trhu nebyl. O trendech ve výrobě motocyklů jsme toho za železnou oponou moc nedozvídali, naopak naše propaganda už dlouhá léta prohlašovala čs.motocykly div ne za nejlepší na světě. Tak jaképak porovnávání s nějakými kapitalistickými křápy.
K poruchovosti Jawy 90 : test se nezabýval stavem v záručních opravnách, ale zjištěnými vlastnostmi stroje při testu. A byl to jediný možný postup, protože negativní hodnocení by stejně nebylo uveřejněno (viz výše). Proto jsem přesvědčen, že autor testu udělal maximum možného, a nelze mu nic vyčítat.    [v.]   15.06.2009
Odpověď  Martine, takhle můžeš diskutovat s každým autorem testu. Něčeho bys tam chtěl víc, něčeho míň -to je věc názoru. Podstatné je, že test devadesátky byl zpracován hodně poctivě (snad s výhradou zamlčení oné poruchovosti, kterou tady někdo barvitě popisoval a asi nebyl daleko od pravdy), takže tvoje hodnocení: "trochu pravdivé, trochu zaujate..." bylo v tomto případě skutečně plácnutí. Jinak nic ve zlém.    [Honza l]   15.06.2009
Odpověď  Motocykly JAWA 90 byly predstaveny zahranicnim zakaznikum prostrednictvim Cs. Motor Revue jiz v breznu 1968 . V zari 1968 byly prezentovany na Brnenskem veletrhu . A az na podzim 1969 meli lide v Ceskoslovensku konecne moznost dockat se jejiho testu , viz. prezentovany test , protoze dle jeho zneni predpokladam , ze asi zadny jiny u nas nikde drive nevysel ...
Tedy az rok a pul pote , co byly Jawy 90 prvne predstaveny vysel konecne u nas jejich prvni test . Takovou prodlevu samozrejme vubec nevycitam autorovi testu , prave naopak . Vim jak spatna byla situace a jsem rad , ze k otestovani Jawy 90 nakonec vubec doslo .

Trocha pravdy :
autor sice trochu zminil trend doby v kategorii techto motocyklu , ale zminil jej malo . Tvrda charakteristika vykonu motoru samozrejme neni vyhodna pro klidne cestovani a tak zde moh alespon naznacit , ze tato charakteristika bude naopak zase vyhodna pro model Cross a "pro vyziti mladych".

Trocha zaujatosti :
kdyz bylo vubec v clanku vzpomenuto motocyklu CZ 175 Sport . Vim , ze to autor vzpomenul vzhledem k porizovacim cenam obou motocyklu , ale jestli si tohleto nemel radeji odpustit a misto toho pripomenout nevyhnutelnou podobnost charakteru prubehu vykonu motoru ( siroky rozsah otacek s urcitym propadem uprostred v 3500ot./min. , vysoky stupen komprese , narocnost na pouzity benzin a vyssi spotreba ) Jawy 90 s prubehem vykonu u konkurencnich motocyklu stejne koncepce a jeste si u toho treba postesknout nad tim , ze se k nam tyto konkurencni motocykly nedovazi .
To mi pak z odstavce vychazi aby jsem vzal za vdek Cezetou 175 Sport a Jawou 90 naopak opovrhoval a byl jsem rad ze jsem rad ...

Za ostatni informace v testu jsem samozrejme rad .    [Martin Samson] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.06.2009
Odpověď  Váš příspěvek považuji přesně za to, o čem píšete, že není. Napsal jste pár bezobsažných frází a nelze tedy ani souhlasit, ani nesouhlasit. Není s čím, ani proti čemu.
Ale zpochybnil jste pravdivost textu, označil ho za zaujatý a na to jsem považoval za nutné reagovat, protože mám na obsah testu jiný názor. Pokud můžete svoje předcházející tvrzení podložit argumenty, tak to udělejte a pak o tom můžeme diskutovat. Vést diskusi o ničem je pro mně ztráta času.    [v.]   31.05.2009
Odpověď  Jisteze muj prispevek neni zadny povrchni vylev a o neco se naopak opira , to by jsem jej zde pak samozrejme nepsal .
A Vy v tomto testu opravdu nevidite ani jednu jedinou vec , ve ktere by jste mi dal zapravdu ? A nejde samozrejme ani tak o pana autora .
Jeste se sem vratim a rozepisi tedy obsirneji .
Zatim s pozdravem ,    [Martin Samson] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  31.05.2009
Odpověď  Souhlasím s v. Tomu článku se nedá nic vytknout a to že tam není víc informací je prostě tím, že se na tu plochu víc nevešlo. Celkové hodnocení považuju za hodně férové.    [Honza l]   29.05.2009
Odpověď  Samsone, promiňte, ale Váš názor připomíná chytrou horákyni z pohádky od Boženy Němcové. Co je, prosím Vás, v tomhle testu "trochu pravda" a co je "trochu zaujaté", mohl byste být konkrétnější? Jeho autor, ing.Gregora, byl totiž vždy (pokud vím, na rozdíl od jiných) objektivní a žádné důvody k zaujatosti neměl.    [v.]   29.05.2009
Odpověď  Tak co na to rikate ?
Trochu pravdive , trochu zaujate ... trocha vice srovnavajicich souvislosti tomu chybi .
Kazdopadne zajimava dobova vypoved    [Martin Samson] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.05.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Poslední    [Peton_OHC] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.05.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Strana 3    [Peton_OHC] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.05.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Strana 2    [Peton_OHC] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.05.2009
 Přidat odpověď   (25) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006