| Dobrý den, prosím o pomoc s identifikací této brašničky na jawu 90. Jsem třetí majitel, takže jí tam mohl někdo dát dodatečně. V brašničce byla i lékárnička. Prosím o odpověď a předem za ní děkuji. [Ruzhovi] 25.03.2023 |
| Jeden z prvých motorov ešte zo znakom PS. Lepšia kvalita nie je. [M.] 04.07.2009 |
| Karburátor na obrázcích v testu z r.69 jsem zvětšil co to šlo a ukázalo se, že to není DellOrto, ale
Jikov. Zato na fotce od Martina je DellOrto v plné parádě. [v.] 04.07.2009 |
| Vsak ma vytka patrila hlavne tem na UV , tem zaujatym kvuli kterym to tak trochu zabarveno muselo
byt aby to vubec publikovatelne bylo . Je fakt , ze jsem se o tom mel ihned rozepsat vice
anebo nepsat nic a predejit tak jinym uhlum pohledu na moji stiznost . Jak nam tehdy bylo
cokoliv "zabarvene shora" predkladano a my to v tom umeli rozeznat , tak dnes ( jak
pripomina Milos ) si musime dat zase pozor na to jake hlouposti k nam chteji vsichni v tomto
globalizovanem svete prolobovat . Pridavam foto karburatoru asi jedne z prvnich Jaw 90
Cross [Martin Samson] 04.07.2009 |
| Nabízí se domněnka, že karburátor DellOrto na testovaném motocyklu měl na fotkách vypadat jako
Jikov, uvedený v textu. DellOrto se totiž v roce 1969 již na Jawu 90 nemontoval. Tak tedy DellOrto
pro fotografování otočili a doufali, že to na fotkách maličkého formátu nikdo od Jikovu nerozezná.
Ale nedomysleli to : když se takto nasadí DellOrto na motor Jawy 90, nejsou přístupné
seřizovací prvky (šroub bohatosti a doraz šoupátka), které se octnou na straně k válci. [v.] 29.06.2009 |
| S karburátorem u testovaného Roadsteru to není úplně jasné.Mezi tech.daty v testu je sice uveden
Jikov, ale z fotek to vypadá skutečně jako DellOrto, ale namontovaný o 180 stupňů otočený, tedy
plovákovou komorou dopředu (stejně jako se montuje Jikov).Škoda, že fotky použité v testu nejsou
kvalitnější. U motocyklů z ověř.serie směřovala dopředu komora šoupátka s přívěrou vzduchu, tak
jak je vidět na obrázku z návodu k použití, vydaného v roce 1967. [v.] 29.06.2009 |
| Nevím,nevím ale jawa 90 v testu měla karburátor Dellortto a ten v sérii nebyl... byla to motorka
ne-li z ověřovací série,tak z cizích komponentů...Od prvních sérii byla poruchovost velká,mysleli
jsme si,že jsou to dětské nemoci,ale poruchovost nemizela,ba naopak...Jelikož jsem to osobně
zažil,tak vím o co jde... [zelezny kriz] 28.06.2009 |
| Snad ani ne tak za autora, jako za přesnost ve vyjadřování.Zdravím ! [v.] 25.06.2009 |
| V., bojujete za autora testu s nevídaným nasazaním. Přiznávám, že slovo "zamlčel" tam
být nemělo -omlouvám se. [Honza l] 25.06.2009 |
| Honzo I : reagoval jsem na Váš příspěvek z 15.6., kde píšete : "...snad s výhradou zamlčení
oné poruchovosti...." a snažil jsem se vyjádřit svůj názor, že autor poruchovost nezamlčel.
Tím nechci říct, že Jawa 90 je bezporuchová, ale pokud se poruchy (které popisuje někdo jiný někde
jinde) při testu neprojevily, nebyl důvod o nich psát. [v.] 24.06.2009 |
| Rád by som vyjadril aj ja svoj názor na tento článok.Osobne si myslím, že autor opísal tento
motocykel objektívne a dokonca poukázal na jeho slabé stránky, čo bolo vzhľadom k tomu, že sa tieto
motocykle vyvážali do viacerých krajín aj dosť nevšedné.Ak to zrovnáte s dnešnými testami mot.
vozidiel, určite nevypadá tento článok ako reklama na predaj Jawy 90. Dôležité je, že tento
článok vyšiel, pretože o tomto motocykli sa toho veľa nenapísalo a o jeho prevedeniach a variantách
už vôbec nič.Skrátka, lepší článok o tomto motocykli z čias jeho výroby nepoznám a aj v súčasnej
dobe tých článkov veľa nie je, a tých, ktoré píšu o ňom aj ne základe historických faktov ešte
menej. Je len veľkou škodou, že sa jeho ďaľšie vylepšenia nedostali na trh a vývojová práca na
ňom skončila. [M.] 19.06.2009 |
| Já jsem napsal doslova, že test byl napsán "hodně poctivě" a určitě i fundovaně. Jestli
tam autor napíše víc, nebo míň o spolehlivosti na tom nic nezměmí, protože i beztoho naplnil velkou
plochu časopisu spoustou hodnověrných informací, které k testu patří. Já si to netroufám kritizovat. [Honza l] 19.06.2009 |
| Honzo, jenom pro upřesnění : autor testu poruchovost Jawy 90 nezamlčel - v testu se projevila
závada na pružném kontaktu přerušovače a o té se zmiňuje.Nebudeme ho podezřívat, že zatajil i jiné
závady, které se během testu možná vyskytly a o kterých pomlčel,protože o tom nic nevíme. Jeho
úkolem bylo provést test Jawy 90 - nic víc.Stejným způsobem dělal Svět motorů i testy jiných
vozidel, Jawa 90 nebyla žádnou výjimkou.O tom je možno se přesvědčit. Předmětem testu tedy nebyl
průzkum názorů uživatelů a opravářů na kvalitu stroje, ale pouze naměřené výsledky, doplněné
připomínkami, které z testu vyplynuly např.: nevhodný posaz řidiče,nevhodné nářadí,vysoká
cena,omezené užitné vlastnosti, případně závady, ke kterým v průběhu testu došlo. A to vše autor do
testu napsal.Dnes to už nemá žádný praktický význam, ale nevidím žádný důvod,proč bychom neměli
test posuzovat naprosto objektivně ? [V.] 18.06.2009 |
| Ke konkrétnímu obsahu Vašeho příspěvku bych ještě rád, Martine, dodal,že Jawa 90 nemá široký rozsah
otáček, ale naopak použitelný rozsah otáček je velmi úzký - mezi 5500-6000 ot./min. "Propad
výkonu" okolo 3500 ot./min.je zřejmě Váš subjektivní poznatek získaný s jedním konkrétním
strojem. Dobře seřízený motor J 90 žádný podobný neduh nemá. Testy SM dělal vždy až po uplynutí
nějaké doby od zahájení výroby z toho důvodu, aby testovaná vozidla byla skutečné ze "sériové
výroby" a ne nějaké počáteční pokusy, na kterých se ještě občas něco měnilo.V zimě se
motocykly netestovaly, možná proto ta prodleva s uveřejněním testu. Jawa 90 ve své době k
žádnému motocyklu na tehdejším čs.trhu nepředstavovala alternativu.Tehdy byl totiž motocykl ještě
dopravním prostředkem i na delší vzdálenosti. Jen pro ilustraci : dovedete si představit cestování
dvou osob o hmotnosti po 80 kg se zavazadly na Jawě 90 v sobotu na chatu ? Tak se totiž motocykl
tehdy běžně využíval. Mohu s klidem prohlásit, že takto používat ji nebylo možné, ledaže by řidič
byl hodně trpělivý a nevadilo by mu ujet většinu trasy na 2.rychl.stupeň (to jen čistě teoreticky, v
praxi by se totiž motor Jawy 90 za těchto podmínek "vysypal" po 20 km). Za stejné peníze
si tedy koupil slušnou mírně jetou Jawu 250 nebo 350 a otázka Jawy 90 byla pro něho vyřízená.Navíc
5550,- Kč za J 90 byla tehdy docela pěkná "rána" a o nějakém "vyžití" si
většina kluků mohla nechat jenom zdát, když táta přinesl výplatu 1500,-Kč, ze které žila celá rodina
měsíc.To jen na dokreslení tehdejší doby - měřítka byla skutečně jiná. [v.] 15.06.2009 |
| Vy jste si Martine neuvědomil, že test provedený v roce 69 nelze posuzovat dnešníma očima bez
nebezpečí, že bude tento pohled neobjektivní. Podmínky byly tehdy úplně jiné, veškeré informace byly
cenzurované a některá témata byla tabu. Rozhodně nebylo možné chválit výrobky ze západu a naopak
východní"nechválit".Kdyby si tedy autor testu posteskl, že se k nám něco nemůže dovážet
ze západu, vyhodil by ho s tím už v rukopise šéfredaktor, ani by se to k cenzuře nedostalo, natož na
stránky Světa motorů. Test byl proveden podle stejné metodiky jako ostatní testy SM v té době,
porovnání s jiným motocyklem stejné kategorie bylo vyloučeno, žádný takový na tuzemském trhu nebyl.
O trendech ve výrobě motocyklů jsme toho za železnou oponou moc nedozvídali, naopak naše propaganda
už dlouhá léta prohlašovala čs.motocykly div ne za nejlepší na světě. Tak jaképak porovnávání s
nějakými kapitalistickými křápy. K poruchovosti Jawy 90 : test se nezabýval stavem v záručních
opravnách, ale zjištěnými vlastnostmi stroje při testu. A byl to jediný možný postup, protože
negativní hodnocení by stejně nebylo uveřejněno (viz výše). Proto jsem přesvědčen, že autor testu
udělal maximum možného, a nelze mu nic vyčítat. [v.] 15.06.2009 |
| Martine, takhle můžeš diskutovat s každým autorem testu. Něčeho bys tam chtěl víc, něčeho míň -to je
věc názoru. Podstatné je, že test devadesátky byl zpracován hodně poctivě (snad s výhradou zamlčení
oné poruchovosti, kterou tady někdo barvitě popisoval a asi nebyl daleko od pravdy), takže tvoje
hodnocení: "trochu pravdivé, trochu zaujate..." bylo v tomto případě skutečně plácnutí.
Jinak nic ve zlém. [Honza l] 15.06.2009 |
| Motocykly JAWA 90 byly predstaveny zahranicnim zakaznikum prostrednictvim Cs. Motor Revue jiz v
breznu 1968 . V zari 1968 byly prezentovany na Brnenskem veletrhu . A az na podzim 1969 meli lide v
Ceskoslovensku konecne moznost dockat se jejiho testu , viz. prezentovany test , protoze dle jeho
zneni predpokladam , ze asi zadny jiny u nas nikde drive nevysel ... Tedy az rok a pul pote ,
co byly Jawy 90 prvne predstaveny vysel konecne u nas jejich prvni test . Takovou prodlevu
samozrejme vubec nevycitam autorovi testu , prave naopak . Vim jak spatna byla situace a jsem rad
, ze k otestovani Jawy 90 nakonec vubec doslo . Trocha pravdy : autor sice trochu
zminil trend doby v kategorii techto motocyklu , ale zminil jej malo . Tvrda charakteristika
vykonu motoru samozrejme neni vyhodna pro klidne cestovani a tak zde moh alespon naznacit , ze tato
charakteristika bude naopak zase vyhodna pro model Cross a "pro vyziti mladych".
Trocha zaujatosti : kdyz bylo vubec v clanku vzpomenuto motocyklu CZ 175 Sport . Vim ,
ze to autor vzpomenul vzhledem k porizovacim cenam obou motocyklu , ale jestli si tohleto nemel
radeji odpustit a misto toho pripomenout nevyhnutelnou podobnost charakteru prubehu vykonu motoru (
siroky rozsah otacek s urcitym propadem uprostred v 3500ot./min. , vysoky stupen komprese ,
narocnost na pouzity benzin a vyssi spotreba ) Jawy 90 s prubehem vykonu u konkurencnich motocyklu
stejne koncepce a jeste si u toho treba postesknout nad tim , ze se k nam tyto konkurencni motocykly
nedovazi . To mi pak z odstavce vychazi aby jsem vzal za vdek Cezetou 175 Sport a Jawou 90
naopak opovrhoval a byl jsem rad ze jsem rad ... Za ostatni informace v testu jsem
samozrejme rad . [Martin Samson] 15.06.2009 |
| Váš příspěvek považuji přesně za to, o čem píšete, že není. Napsal jste pár bezobsažných frází a
nelze tedy ani souhlasit, ani nesouhlasit. Není s čím, ani proti čemu. Ale zpochybnil jste
pravdivost textu, označil ho za zaujatý a na to jsem považoval za nutné reagovat, protože mám na
obsah testu jiný názor. Pokud můžete svoje předcházející tvrzení podložit argumenty, tak to udělejte
a pak o tom můžeme diskutovat. Vést diskusi o ničem je pro mně ztráta času. [v.] 31.05.2009 |
| Jisteze muj prispevek neni zadny povrchni vylev a o neco se naopak opira , to by jsem jej zde pak
samozrejme nepsal . A Vy v tomto testu opravdu nevidite ani jednu jedinou vec , ve ktere by
jste mi dal zapravdu ? A nejde samozrejme ani tak o pana autora . Jeste se sem vratim a
rozepisi tedy obsirneji . Zatim s pozdravem , [Martin Samson] 31.05.2009 |
| Souhlasím s v. Tomu článku se nedá nic vytknout a to že tam není víc informací je prostě tím, že se
na tu plochu víc nevešlo. Celkové hodnocení považuju za hodně férové. [Honza l] 29.05.2009 |
| Samsone, promiňte, ale Váš názor připomíná chytrou horákyni z pohádky od Boženy Němcové. Co je,
prosím Vás, v tomhle testu "trochu pravda" a co je "trochu zaujaté", mohl
byste být konkrétnější? Jeho autor, ing.Gregora, byl totiž vždy (pokud vím, na rozdíl od jiných)
objektivní a žádné důvody k zaujatosti neměl. [v.] 29.05.2009 |
| Tak co na to rikate ? Trochu pravdive , trochu zaujate ... trocha vice srovnavajicich
souvislosti tomu chybi . Kazdopadne zajimava dobova vypoved [Martin Samson] 29.05.2009 |
| Poslední [Peton_OHC] 08.05.2009 |
| Strana 3 [Peton_OHC] 08.05.2009 |
| Strana 2 [Peton_OHC] 08.05.2009 |
|
|