Americké ložisko v motorce Manet 90 Zdravím, při rozebírce motoru z Maneta 90 (r. 1948) jsem natrefil na americké ložiska JAHCO. Máte někdo povědomí jakým způsobem se dostávali americké ložiska do motorek? Jestli šlo o nějaké válečné zásoby nebo něco podobného. Díky. [radian] 03.10.2015 Zobrazit téma |
| Luboš> v rámci slavné divoké privatizace to tak chodilo taky. Dostal jsem nedávno od bývalého šéfa dílen který skončil tehdy ve skladu jako skladník dvě bedny origo dílů na kdysi kochozní Jawy. Bedny jinak šly při likvidaci do šmelcu. [. ] 16.10.2022 |
| Je všeobecně známé, že v rámci pomoci USA v evropském prostoru po roce 45 (i před) bylo zde zanecháno velké množství válečných zásob všeho druhu a v rámci pomoci UNRRA z poloviny potraviny a z poloviny suroviny, ošacení, dopravní a zemědělské technika, díly a pod. Tedy není vůbec nepravděpodobné, že v zásobách pro výrobu se nacházela i ložiska. Musíme si uvědomit, že po válce byl hlad po všem a obchodníci sháněli do výroby kde se jen dalo. Po roce 48 se vesměs zásoby rekvírovaly. Když jsem kdysi nastupoval v zemědělském podniku, tak skladník měl ve skladě mimo evidenci ještě americkou svářecí soupravu AC/O2, triodynu s kabely, mnoho ručního nářadí, klíčů, sady vrtáků, závitníků, výstružníku a různých dílů na neznámé stroje, včetně dřevěné bedny důkladně zabalených ložisek. A také několik kanystrů s naftou (blankytně modrou). Jeden kanystr mám ještě doma. Bohužel, svářecí kabely i hadice zpuchřelé, většina ložisek nikam nešla namontovat, klíče a jiné nástroje vesměs nemetrického provedení, tak nikdo nic nepoužil a neukradl, ale nakonec vše skončilo ve šrotu v rámci privatizace až v roce 1992. [Luboš] 16.10.2022 |
| A kdo ti to dnes ještě věrohodně řekne? Nikdo, všechno jsou už jen fabulace o tajných zásobách, pašování, exportních verzích atd. [Karel] 16.10.2022 |
| Dobrý deň, nehľadaj za tým nič zvláštne. Môj otec v roku 1950 závodil na Manete 90 a aj Čz 125 b. Ostalo mi niekoľko trofejí a teraz práve synovi oživujeme Manet 90, ale nie pretekový, ale originál 1951. Ale späť k tomu ložísku. Otec ako vyučený automechanik u Beka v Trenčíne si motorku na preteky upravoval sám s kamarátmi a používali rôzne diely ako spomínané ložiská. Ako dôkaz mám z tej doby katalógy ložísk SKF Švédsko, RIV Taliansko...,sviečky Champion, Beru, Bosch, dokonca celokovové trojkontaktové letecké sviečky kvôli prehrievaniu... V 1950 predsa nebol socializmus a podľa otca z jeho rozprávania tieto diely sa dali bežne zohnať. Tiež mám z tej doby plechovky z olejov Shell, BP a okrídlený kôň od Mobil oil. Teším sa že už finišujeme s Manetom 90. Prajem pekný deň Vlado [Vlado] 14.10.2022 |
| Asi soudruzi po únorovém "Vítězství" měli jiné starosti než výrobu ložisek. Stejně se do škodovek 100 dovážely přední kotouče z VB a utajené oddělení je přebalovalo do mastných papírů, aby nikdo nevěděl, že jsou z ciziny. Logiku v tom nehledej. [Pavel] 04.10.2015 |
|