MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 316518 příspěvků |8216 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 43 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa-ČZ, Jawa, ČZ (K | Diskusní téma 30.11.2024 01:58  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma 

černé písty


 ahoj, mám motor 350 po generální opravě firmou, (výbrusy, klikovka, ložiska, spojka, převodovka...). Chytá na drc, zvuk super, žel blbě táhne, zkoušel sem dávat různý trysky , ladit karbec, dynamo , pak vape, ale furt mizerný výkon. Po asi 2000km jsem sundal válce a černý jak uhel , tak sem měl zato , že udělali asi špatně výbrusy a nechal vybrousit opětovně (6tý výbrus už) a nyní letos opět mizerný výkon, po 500km jsem sundal opět válce a černý jak bota i kliková skříň. Zdá se mi dost nepravděpodobné , že by 2x po sobě udělali špatně výbrus. Netušíte kde je chyba? Předstih sem kontroloval i u vape jestli není pootočený čep při repasi a zdá se mi to OK pro oba válce.Karbeců a trysek sem zkusil též dost. Netuším jestli se zaměřit na válce teda nebo na kliku? ČI jiný nápad?    [LIbor ]   08.11.2023     Přidat odpověď  
Odpověď  Co (,): Takéto odpovede mám najradšej. Napíšeš "Hloupost"a kažý nech si vybere, k čomu to má priradiť. Takže v budúcnosti buď konkrétnejší a nepíš v hádankách.    [MV]   28.09.2024
Odpověď  Hloupost    [, ]   28.09.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  Stejný pohled na věc jako "k", k tomu já zaslepení směřuji k sobě už z důvodu montáže čepu    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.09.2024
Odpověď  Vliv na zatížení ložisek přepážkou je nesmyls. Hmotnost přepážky přenáší na kliku ojnice, tudíž síla působí v ploše ložiska ojnice a je tedy jedno, na kterou stranu se namontuje.    [.]   26.09.2024
Odpověď  A mohu se zeptat ta teorie o vlivu rozložení váhy přepážky na vnější ložiska je podložena nějakou seriozní studií nebo si to jen myslíte?    [k]   26.09.2024
Odpověď  Děkuju za odpovědi. Zaslepeným koncem je dám ven.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.09.2024
Odpověď  Je to jedno,ale ja ich dávam tým zaslepeným koncom
ku krajom,ne do stredu,aby sa váha prepažky rozložila na
krajné ložiská.    [Xy Jozeff]   25.09.2024
Odpověď  Je to jedno.Ale oba stejně.

Ucpaný jsou, aby směs nešla z přefuku do výfuku. A to nepujde.    [Monty]   25.09.2024
Odpověď  Tak, bronzová pouzdra jsou osazená. Ještě ale bych potřeboval poradit, jak osadit pístní čepy, jsou uzavřené z jedné strany. Jestli tou uzavřenou stranou ven nebo dovnitř. Do toho čepu bude buď vnikat směs z karburátoru nebo výfukové zplodiny, podle toho, jak se osadí. Nebo je to jedno? Díky za radu.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.09.2024
Odpověď  U jehel by snad šlo taky vyměnit za pouzdro?    [HonzaBK]   19.09.2024
Odpověď  Díky za názory, dám bronzová pouzdra. A vyřeším tím i axiální pohyb klece s válečkama.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.09.2024
Odpověď  Při troše šikovnosti se pouzdro dá jednoduše vyměnit. U jehel a hrbatém oku oprava jednoduchá není.    [Luboš]   18.09.2024
Odpověď  Cementování dosahuje tak 0,6-0,8mm do hloubky, zbroušení o 5 setin snad nebude mít vážný dopad.
U těch jehel na druhou stranu lze snížit mazání k 1:40 po záběhu a tím následně ušetřit za olej, já mám všechno na bronzu takže spotřeba TSF je oproti kamarádům na 634 a pod. opravdu značná.    [Martin Štindl ]   18.09.2024
Odpověď  asi by ho to po broušení chtělo píchnout, aby se nezjistilo, že těch 5 stovek byla kalená vrstva...    [Michal]   17.09.2024
Odpověď  Levné a jednoduché pouzdro chrání oko ojnice a při poruše jej stačí vyměnit. Ale při poruše jehlového ložiska to s ojnicí nemusí být tak jednoduché.    [Luboš]   17.09.2024
Odpověď  Tak starší konstrukce byly s pouzdrama. Novější s jehlama. Mně z toho vychází, že jehly jsou lepší.    [Monty ]   16.09.2024
Odpověď  Pouzdro je funkčně lepší za předpokladu dobrého mazání.    [Luboš]   16.09.2024
Odpověď  Jo jo, nechám si obrousit starý čep o 5 stovek a tak by to mělo jít. Ale stejně mi leží v hlavě myšlenka, jestli bronzové futro není funkčně lepší. Já je i mám v šuplíku, napřed jsem chtěl opravovat staré ojnice,ale to bylo nad mé možnosti. Ale děkuju moc za informace.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.09.2024
Odpověď  Používá se na to pomocný čep. Kdysi jsem to dělal z nouze i pomocí tuhé vazelíny, jak jehličky, tak podložky. Nutno dobře utěsnit otvor pod pístem, aby něco nepadlo dovnitř.    [Luboš]   16.09.2024
Odpověď  Monty, děkuju za radu. Jen mi není jasné, jak tam ty podložky při nasouvání čepu udržím. Musely by mít přesný vnitřní průměr, aby na čepu nekmitaly. No, nějak to zkusím vymyslet. A když by to nešlo a udělal jsem bronzový futra, trochu delší, než je šířka ojničního oka, s přesahem cca 2 mm, to by mohlo asi fungovat, ne??    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.09.2024
Odpověď  jehlový ložiska bych nechal,a doplnil distanční kroužky z každé strany, s vůli nějakou desetinku,který klec budou držet uprostřed. Mají to tak třeba motokrosový Zetky.    [Monty]   15.09.2024
Odpověď  Dobrý den, váhu pístu jsem snížil na 169 gr. A teď jsem si nechal udělal kliku a zarazila mi jedna věc. Původní ojnice s bronzovým futrem měla šířku horního oka 20 mm, pouzdro ještě na každé straně o 1 mm přesahovalo, celkem tedy byla šířka 22 mm. Nová ojnice s válečkama má šířku oka jen 16 mm, klec je široká 20 mm. A prostor mezi nálitkama uvnitř pístu je široký 24 mm. Ta klec s válečkama tam bude tedy vandrovat. Válečkové ložisko bych nahradil bronzovým futrem, ale co ta šířka ojničního oka? Není těch 16 mm málo?? Dělám to poprvé, tak proto ten dotaz ... Děkuju. Milan.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.09.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  Je uvedeno že nové písty mají (KAŽDÝ!!!) cca 203g, když se u obou při odlehčování bude postupovat stejně (popisoval jsem níže) tak lze docílit určitě jistého snížení hmotnosti. A u toho odlehčování hlavním účelem není ani tak navyšování výkonosti ale především snížení zatížení klikového mechanismu - a to se kladně projeví v jeho životnosti. Pro max.životnost klikovky by byl IDEÁLNÍ stav když by se hmotnost pístu+čepu+kroužků+horní části ojnice rovnala 0,00 gramu - to jest že by vibrace byly na úrovni Wankelova motoru. Pokud se ti podaří zmenšit tu hmotnost byť jen o polovinu požadovaného tak je furt OK.    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.03.2024
Odpověď  Hmotnosť sa ti podarí znížiť len nepatrne,k hmotnosti pôvodných to bude stále veľmi ďaleko. Jednoducho súčasné Almet piesty používajú iný materiál a adekvátne k tomu aj inú hrúbku, hlavne dna piestu.
Sústreď sa na to aby boli oba rovnaké. A takisto si skontroluj či máš výrezy (okienka) rovnaké na oboch. Ja som s tým mal problém, piesty mali výrazne rozdielnu hmotnosť (cca 6g), jeden mal aj inak posunuté okienka, bol to zmetek.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.03.2024
Odpověď  No, někdo píše snížit váhu co nejvíc, někdo to nedoporučuje. Fakt je, že původní píst měl váhu 167 gr a čep 40 gr, nový píst má váhu 203 gr a čep 49 gr. Je to rozdíl 45 gr, je to myslím dost. Závodit určitě nebudu, to ne, ale trochu se pokusím váhu snížit. Nedělám si ambice, že se dostanu k původní váze, uvidím, k čemu se dostanu. Ale díky za každý názor.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.03.2024
Odpověď  Za mě je odtáčení blbost- jen jak je psáno níže, aby měly obě strany stejnou váhu, to asi jo, pohlídat.. Co si od toho stočení slibuješ? co mám zkušenost tak velmi dobře mi chodily motory právě s 3tím, nebo 4tým výbursem, za mě tedy nemá smysl snižovat, pokud se nechystáš závodit..    [Beat]   06.03.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tak mám písty z Almetu .... tak snad jenom jestli mi někdo řekne, k jaké váze je možné se dostat odsoustružením pístu o váze 203 gr, 4. výbrus? Předpokládám soustružení válcové části k nálitkům na čep, dál to asi nepůjde. Odnesu to k soustružníkovi a on se mi zeptá, jaká může být minimální síla stěny pístu. Omlouvám se za možná trapné dotazy, dělám to poprvé, většina z Vás to tady zná a je to pro ně rutina.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.03.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  Pokud se ptáš po značce Almetu, je na vrchu pístu a vypadá takto..    [Beat]   05.03.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ještě fotka ...    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.03.2024
Odpověď  Na pístu je značka Al 86 5816L. Já původ nepoznám, dostal jsem ho k provedenému výbrusu, tenkrát jsem se nezeptal. Má 203 gr.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.03.2024
Odpověď  Spíš si pohlídej, aby ti obě sestavy pro L + P stranu vážily stejně..
A taky by tě měl zajímat původ / výrobce pístů..
Za mě Almet OK, vím, že dovozové písty měly problém.. taktéž materiál pístů je otázka.. (třeba Šardice používali tamnějšího slévače, kdy převzal výrobu syn a materiál šel dolů a přidírá se to)..    [jan]   04.03.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  Pozor, dno a jeho obvodovou část raději nechat tak jak jsou, maximálně "zarovnat" - v této části se píst nejvíce zahřívá a ztenčovat stěnu je dost riskantní, v obvodové části je zase stěna silnější kvůli pístním kroužkům a jejich polohovacím kolíčkům takže tady ubírat materiál obnáší jistá rizika.
Písty při odlehčování dávám kamarádovi který ubere stěnu pístu na soustruhu až k futrům pístního čepu, pak na fréze na otočném stole odfrézuje stěnu podél futer až k zesílené části(pístní kroužky). Pak teprve ručně mikrobruskou zarovnám ostré hrany a. V případě dvouválců ale přepážky na okýnkách pístů nechávám.
Co se týče toho čepu tak to neporadím, nikdy jsem do čepu přepážku nelisoval, jestli by to při provozu nemohlo fatální následky v případě že se přepážka uvolní.    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  04.03.2024
Odpověď  Martine, odlehčovat píst si myslím mohu odfrézováním ruční frézkou, nejvíc materiálu je u dna pístu po obvodu. Nikdy jsem to ale nedělal, trochu se mi z toho už teď klepou ruce.... Ještě mi napadlo použít jiný čep. Mám doma Wossner, má tenčí stěnu, ale je průchozí. Nalisovat do něj krátkou hliníkovou ucpávku s větším přesahem, mohlo by to fungovat?? Nebo je to blbost?? Získal bych cca 15 gr k dobru.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  04.03.2024
Odpověď  Vracím se k černým pístům. Nedávno jsem porcoval 350/354 a celý spodek černý jako bota, včetně pístů. Hned jsem si vzpomněl na tuto diskuzi. Očistil, přeměřil. Písty i kroužky by ještě běhaly, celkem v normě, ale oba písty s průchozími čepy, což přispívá k přefukování zplodin a usazování pod kroužky, další vadou je velká vůle mezi vnější stěnou válců a otvorem karteru a je tady plný karbonu. Válce do karteru přímo spadnou a mají oba značnou radiální vůli, která byla trochu vymezena právě karbonem.    [Luboš]   02.03.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  Napsal jsem přeci o odlehčení odlitků, tedy dosáhnout u nich co nejnižší hmotnosti. Čepy jsou o 1mm větší na průměru takže těch 9g navíc není zase nic drastického, odlehčovat je by bylo o trochu náročnější.    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.03.2024
Odpověď  A k jaké váze bych se měl přiblížit??? Velkou váhu dělá čep, kdyby nemusel být neprůchozí, nahradil bych ho jiným, výrazně lehčím.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.03.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nové odlitky pístů odlehčit co to bude možné a tak aby byla jejich hmotnost pokud možno stejná. U těchto paralelních dvouválců(vyjma "jednohupů") se větší váha pístů neprojevuje tak citelně jako u jednoválce.    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.03.2024
Odpověď  Dobrý den, chtěl bych zkonzultovat váhu pístů na Jawu 350 354. Mám udělaný čtvrtý výbrus, dodali mi k tomu i písty, čepy a kroužky. Původní písty (druhý výbrus) měly váhu cca 167 gr a čep 15 mm cca 40 gr. Nové písty mají váhu 203 gr a čep 16 mm 49 gr. Je to stejné na obou válcích, ale je to o hodně víc, než měly ty předcházející. I když budu nějak vybrušovat ty nové písty, tak cca 43m gr rozdílu nesundám. Co prosím s tím? Mám to nechat?? Děkuji. Milan.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.03.2024
Odpověď  Ložiska jsou tady probrána sice letmo ale pro tyto motory určitě důkladně, ještě ten postup sestavy převodovky (s vymezením předlohy/hlavní hřídele/kola s nábojem a kontrola s položením na oba boky), možná i to vložkování vodící tyčky vidliček a středění, pak usazování klikovky atd....
Teď ale mám frmol a kiksnul mi foťák takže z mé strany zdržení.....    [Martin Štindl]   17.01.2024
Odpověď  to už si nepamatuji, ale podle odkazu co jsem dal níže vyjadřuje značení ložisek P6 apod. přesnost jejich rozměrů a chodu - a to pak snižuje hlučnost (C36 - C3 a P6)    [meela]   15.01.2024
Odpověď  pro meela ,jaká byla klec v tech C36 ? (plech,mosaz,slitina lehkého kovu,textit,Polyamid,Polyetereterketon)konstrukce klece snižuje hlučnost C3    [majco]   15.01.2024
Odpověď  C36 ZKL
Ložisko kuličkové jednořadé C36 - radiální vůke větší než normální,+ snížená hlučnost chodu    [majco]   14.01.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  No nejhorší je, že ty ložiska mají nějaké předepsané rozměry a vůle od - do. A pokud se sejdou krajní hodnoty tak může mít C3 paradoxně menší radiální vůli než obyčejné ložisko. :-) Takže třeba základní ložisko 6304 od ZKL může mít radiální vůli od 5 do 20 mikrometrů, a 6304 C3 od 13 do 28 mikrometrů. Nejběžnější budou pravděpodobně nějaké střední hodnoty, ale stát se může všechno.

https://www.zkl.cz/cs/produkty/obecne-informace-pro-konstruktery/7-loziska-vseobecne-udaje

A potom taky záleží kde se ložiska kupují, mě v Pardubicích opakovaně jeden prodavač přesvědčoval, že ložiska C36 jsou základní provedení a nemají větší vůli, že na kliku nepatří. Já se ukecat nenechal, ale kolika zákazníkům to mohl rozmluvit?    [meela]   14.01.2024
Odpověď  A co ted ? dejte doplacu další globální problém...    [majco]   14.01.2024
Odpověď  Bezva, po po posledních příspěvcích do této diskuse jsme snad všichni do jednoho obecně utvrzení v tom že do dvoutaktního motoru (který klikovou skříň využívá trochu jinak než čtyřtakt) patří ke klikové hřídeli vždy ložiska s VĚTŚÍ radiální vůlí C3(vyjímečně i ještě větší). A to jak v případě kuliček či válečků nebo čehokoliv jiného. Prostě tam BYLI, JSOU, BUDOU a MUSEJ tam být a to i kdyby tu klikovku vycentroval nějakej kouzelník na čepech pod pět tisícin.    [Martin Štindl]   14.01.2024
Odpověď  majco má pravdu, léta jsem nakupoval díly pro podnik, tak velká balení ložisek označena na obalu jinak jsem zaznamenal. Také jsem zaznamenal, že zakrytá ložiska byla mnohdy i bez vazelíny. Jsem zastáncem toho, co výrobce doporučuje, nebo určuje montovat, tak se má montovat. I když jsme v mládí byli rádi, že nám v místním JZD vůbec nějaké ložisko zadarmo dali, abychom mohli po polích krosovat.    [Luboš]   14.01.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  nejde to líp vyfotit...    [SK-125] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  14.01.2024
Odpověď  Asi jo...protože když sem delal za socíku v továrne motory ,na ložiskách bylo sice vyraženo jen 6304 ale na vnejším obvodu kroužku ložiska bylo vytlačeno černou nebo šedou barvou dost slabe C3 (nebo vúbec nic proto že, ložiska byli baleny po 20 kusech v krabicích na ktrých to bylo C3 jen napsáno na etikete a na ložisku jen raženo 6304) to znamená že když si to ložisko po nalisováí znova vylisoval tak už si tam z toho značení z 80% nic nevidel a pak si lidi myslí že to je ložisko v základní toleranci a ne C3    [majco]   14.01.2024
Odpověď  Takže všechna ložiska, která jsem kdy vymontoval, spadají do kategorie C5 a vyšší :-)    [Lubos H.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  13.01.2024
Odpověď  Pamatujte, chybama se člověk učí!...
SKF=Přídavné označení před základním označením označuje díly ložiska a za ním
následuje označení celého ložiska, popř. přídavné označení je uvedeno, aby
nedošlo k záměně s jinými označeními.

A=Odlišná nebo upravená vnitřní konstrukce, přičemž hlavní rozměry zůstávají
zachovány. Význam písmena zpravidla souvisí s určitým ložiskem nebo
ložiskovou řadou.
C1=Radiální vnitřní vůle menší než C2
C2=Radiální vnitřní vůle menší než Normální (CN)
C3=Radiální vnitřní vůle větší než Normální(CN)
C4=Radiální vnitřní vůle větší než C3
C5=Radiální vnitřní vůle větší než C4
C02=Zvlášť zúžená tolerance přesnosti chodu vnitřního kroužku smontovaného ložiska
C04=Zvlášť zúžená tolerance přesnosti chodu vnějšího kroužku smontovaného ložiska
C08=C02 + C04
C083=C02 + C04 + C3
C10éZúžená tolerance průměru díry a vnějš­ího průměru    [majco]   13.01.2024
Odpověď  OK :-)    [Martin Štindl ]   13.01.2024
Odpověď  A 7210 A Stykový uhol 25°
AA 7210 AA Stykový uhol 26°
B 7210 B Stykový uhol 40°
C A 7003 C Stykový uhol 15°
CA 7210 CA Stykový uhol 12°
CB 7210 CB Stykový uhol 10°
CZ 6003 CZ Radiálna vôľa menšia ako normálna
C3 6302-2ZR C3 Radiálna vôľa väčšia ako normálna
C4 6005-2RS C4 Radiálna vôľa väčšia ako C3
C5 6303-2ZR C5 Radiálna vôľa väčšia ako C4
C6 6300 C6 Znížená hladina vibrácií    [majco]   13.01.2024
Odpověď  To je sice fajn ale chtělo by to přispívat přímo k tématu - tedy má zkušenost, můj názor....    [Martin Štindl ]   13.01.2024
Odpověď  ALE,Já sem na tvojí strane :-)    [majco]   13.01.2024
Odpověď  Ano, akorát že majco dosud neprojevil ochotu někomu poradit či pomoci ale takřka nepropasne možnost si rejpnout.
Já vůbec nikdy nezávodil ale vím že závodící na těchto dvoutaktech zajišťovali volná ložiska v karterech nacinovanim a mazali je ricinem, jenže tyhle motory nebyly dělány proto aby bez zásahu odjezdily desetitisíce kilometrů.    [Martin Štindl ]   13.01.2024
Odpověď  Martin Štindl Vám tady zdarma zdeluje technické informace , C3 je v 2T duležitá tolerance ...kdo závodil skusil o co de a ostatní... je demokracie klidne si tam montujte AAA    [majco]   13.01.2024
Odpověď  Luboš: omluva, já jsem od pátečního poledne na horách v Peci a čtu i píšu z mobilu, já to pobral "jako s kosouhlym stykem " i pojal
to jako kuzelikova.
Motor sice nasaje chladnou směs do prostoru klikovky, ale u dvoutaktu je během zlomku vteřiny stlačena. A přitom stlačení se rozhodně neochlazuje, sice to zahřátí není tak drastické jako u dieselu ale účinnost směsi jako chladiče je o dost snížena. Druhou věcí je že tyto motory mají sice sání do karteru ale ČZ 125 A,B,T(+ predvalky) mají sání do válce kde nasávana smes jde zkrze kanál ve válci který se zahřeje rychle za pár vteřin a kartery u klikovky postrádají žebrování. K tomu malá zetka má kliku maličkou a jen na dvou loziskach, ta na přesné vycentrovani je méně náročná(tedy ne podle mne ale podle vyjádření pana z Ústí nad Orlicí kterému tyto kliky svěřují).
Nikdy jsem starou kliku nepremeroval, jenom při převzetí po opravě a to u kamaráda na prizmatech(jednoválce). Kdyby se ložiska s větší vůli začali osazovat z důvodu té házívosti tak by to bylo snad nějak zdůvodněno (pro navyšování výroby se zkracuje normovaný čas pro úkon centrování klikové hřídele a proto je zvetsena min. tolerance?) Jaka by musela být pak toleranca házívosti na čepech pro ložiska s normální vůlí?
Ahra opravdu nemá přímo něj hodnocení, kamarádovi už před 15ti lety při výbrusu zlomili žebro u válce BMW R12, ale mně dělali kliku DKW NZ 350 a zase klobouk dolů - akorát mě při prejimce ujišťovali že ta bude tak za dva měsíce a trvalo jim to přes půl roku, navíc nechali karbon na setrvacnikach u ojnice kde jsem to bez rozlišování nemohl vyčistit. Naopak Lopaurovi nemohu vůbec nic vytknout.    [Martin Štindl ]   13.01.2024
Odpověď  Je zřejmé, že i lidé velmi zběhlí v montážích motorů nevědí, co znamená u ložiska označení "A". Takto se označují řadová (jedo i dvou) kuličková ložiska, která jsou v provedení, které dovoluje boční namáhání do strany (axiální). Jsou dále dělena podle úhlu. Montují se obvykle v páru a to různě proti sobě, nebo podle potřeby zachycení axiálních sil. U klikovek se montují proti sobě, aby zachycovaly síly do obou stran. Obvykle je označení A C3, nebo normou. Nejsou to však kuželíková ložiska, ale normální řadová kuličková, která se montovala do motorů Jawa.    [Luboš]   13.01.2024
Odpověď  A proč si myslíte Martine, že jsou ložiska na klikové hřídeli tolik tepelně namáhaná a je takový rozdíl teplot mezi vnitřním a vnějším kroužkem ložiska? To jako že se čepy klikové hřídele tolik ohřívají? Celé klikové ústrojí včetně ložisek je u dvoutaktního motoru velmi dobře chlazeno čerstvě nasávanou směsí. Navíc bloky motoru slouží zároveň jako chladič a pomáhají odvádět teplo z válce, proto mají také pod válcem chladící žebra.
To by znamenalo, že vnější kroužek ložiska by se ohříval daleko více, než vnitřní.
Ložiska se zvětšenou vůlí se opravdu dávala kvůli nesouososti čepů. Zkoušel jste někdy takovou starou klikovou hřídel po repasi vložit mezi hroty a kouknout se, jak se to pánům povedlo vycentrovat? S hradeckou Ahrou bohužel dobré zkušenosti nemám, ale je to možná tak 8-10 let, tak snad se polepšili...    [Chytrolín]   13.01.2024
Odpověď  Tak kuželíková ložiska jsou u těchto motorů takřka nemontovatelná, ono vedle těch bronzových pouzder u kliky byli u 250tek péráku pár set strojů i s válečkovými ložisky (všechny tři). Slang je skutečně chvílemi zavádějící, v práci někdo vymyslí název pro oddělení či součástku který se rychle ujme a nově příchozí zaměstnanci i přes své vzdělání a zkušenosti vůbec neví o čem se bavíme...    [Martin Štindl ]   12.01.2024
Odpověď  Ložiska označená "A", jsou ložiska s kosoúhlým stykem a skutečně se do motorů s vůlí "C3" montovala. Používání těchto ložisek má i svá pravidla. Pokud někdo zamění standartní typ (bez označení) za typ "A" v domnění, že se jedná o slengový výraz pro standartní ložisko a namontuje obráceně, tak motoru moc neprospěje.    [Luboš]   12.01.2024
Odpověď  Dělám o motorkách (hlavně JAWA) už tak od roku 77. Prakticky bych věřil že lze udělat těch dvacet motorů za měsíc. Každopádně je to ale facha která zabere spoustu času. Nezávidím ti.
K tomu jak kolega píše že nemůže občas něco najít, to se máš - já už občas musím jít zpátky abych si vzpomněl pro co jsem vyrazil. :-)
A jeden zážitek. Před lety (bylo to po povodních v čechách) jsem doprovázel kamaráda na domluvenou schůzku ohledně koupi JAWY 350 Sport. Prý máme být v 9 hodin na benzínce a tam si nás vyzvedne.
Když jsme volali že jsme na místě tak nám dcerka řekla že máme zavolat večer, že táta někam jel. To určitě,haha.
Tak jsme jeli kouknout na nějaký muzea motorek. V tom jednom , a to se konečně dostávám k věci, nám pán řekl že jeho otec zbíral po povodních vyházený pionýry kolem těch dědin a renovoval i tři do týdne.
Tak se zase posaďte a můžete mu závidět :-)) To mi fakt řekl.
Nakonec jsme dojeli do Rabakova a tam se kochali a všem návštěvu vřele doporučuji.    [Standa]   12.01.2024
Odpověď  To "A" by měl být nepřesný slangový výraz, nevím přesně jaký je původ. Jde o ložiska s normální vůlí C0 - tedy ani dnes se na ložiskách neznačí, značí se až malé(C2) a velké(C3 aj.) vůle.
Ono ta identifikace (předčíslí, pojmenování, označení) v katalozích je docela zvláštní, u ložisek mají někde normu ČSN 4637(ložisko 6305) a ČSN 4636(ložisko 6205) a někde ČSN 1087/II(ložisko 6305) a ČSN 1087/I(ložisko 6205).    [Martin Štindl]   12.01.2024
Odpověď  V příspěvcích níže se uvádí informace o montáži, či nemontáži ložisek typu (provedení) "A".    [Luboš]   12.01.2024
Odpověď  jaký "A"?    [HonzaBK]   12.01.2024
Odpověď  Mělo by se vysvětlit, co znamená u označení ložiska písmeno "A" a proč se montuje.    [Luboš]   12.01.2024
Odpověď  Osobne bych rekl, ze oznacenim 60003 a 60002 se proste oznacovaly jednotlive rady lozisek 62.. a 63.. katalogove cislo vetsinou byvalo uvedene jako celek 60002 6203, 60003 6305. Jestli udelam 20 motoru za mesic, nepotrebuji nikomu dokazovat, kdo me zna, tak vi … z peraku (nikdy nepulenych) jsem acek vytahal vic, nez dost. Jak SKF, ZKL, tak i bronzovych pouder, ktere tovarna davala, kdyz loziska proste nebyla.    [M.]   12.01.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  U toho papírového těsnění to byla skutečně vyjímka, u péráků dvanáctek 350 výrobních čísel 12-6641 až 12-7048 bylo přímo z výroby papírové těsnění 0,3mm. Zdůvodnění nevím, možná to někdo zkazil při frézování nebo jim došel Hermosal?
Já začal na motorech (tehdy jen ČZ 125/150) dělat v roce 2005 až po důkladné instruktáži u motoráře, první čtyřkvaltovou Jawu jsem udělal na jaře 2008. Ale od počátku mám v paměti uloženo že C3 jsou u motoru proto aby zvládli zahřívání, ne aby kompenzovali házivost. Bude to uvedeno i některé odborné knížce co mám, akorát že já trubka mám v tom docela zmatek a nevím kde mám co uloženo.
Ohledně těch "A" ložisek u kliky, nemůže to být omyl? Totiž u těch malých zetek bylo na ložiskách u kliky 6304 co si pamatuji jen "MADE IN CZECHOSLOVAKIA" a to značení "6304" jako i u ostatních ložisek na motorce (méně často byli MADE IN ITALY). Předpokládal bych že značení vůle bylo možná jen na krabičce/obalu ložiska. Teď jsem prošel jeden katalog péráků - u katalogu z roku 1955 je u kliky uváděno označení 60003 06305 a to "60003" má i ložisko hlavní hřídele v levém karteru(6303). U kola s nábojem je ale předčíslí 6.0002(6205). U předního kola je kupodivu 6.0003 ale zadní kolo i rozeta mají předčíslí 6.0002    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  12.01.2024
Odpověď  Co: Martine,som rád, že si prehodnotil svoje rozhodnutie a naďalej prispievaš svojimi odbornými radami a skúsenosťami. Mrzelo ma, že ste si s M. "ostrejšie" vymenili svoje názory. Osobne si tiež myslím, že M. aj keď to asi nemyslel doslovne, ale neverím, že by urobil 20 motorov za mesiac. Jednak toľko motorov nie je v ponuke a jednak by to museli byť "super" motory. Čím ďalej, tým dostávam do rúk horšie a horšie motory, ktoré je ťažšie rozobrať (strhané závity, vydraté drážky na skrutkách a pod). A zložiť motor, keď repliky sú na grc, a nie všetko je na sklade.... Skrátka, v dnešných podmienkach 20 motorov za mesiac je rozprávka pre malé deti (ak to nemá byť fušerina). Čo sa týka tenkého papierového tesnenia medzi kartre, na niektorých Perakoch bolo predpísané výrobcom. Sám som ich parkrát musel použiť a nie je žiadny problém. Čo sa týka použitia C3 na kľuke, mal som pár motorov na opravu a na kľuke neboli C3 a motory vydržali aj tak. Nezmodrali, nezadreli sa. Lebo dnešne ložiská majú vakl aj tak. No nikomu nedoporučujem a ani ja nedávam na kľuku ložiská bez C3. To len tak okrajovo.    [MV]   11.01.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  U ČZ 125/150 se při výrobě ke klice nemohli dávat Áčka. V katalogu je u ložisek klikovky (položka 11) pojmenování kuličkové ložisko 6304, ale označení je 6 0003 06304. Ale všechna ostaní ložiska v této motorce(převodovka, kola, rozeta) mají u ložisek označení 6 0002(!!!). Jawa má odlišné značení ale ke katalogu se zrovna nedostanu.
U toho Téčka bylo vše ostatní v pořádku, motorka byla po dědečkovi a motor původní(spárované kartery), dával ji dohromady s tátou a kliku s válcem byla co si pamatuji u Ahry v Hradci.    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.01.2024
Odpověď  Já jen říkám jak to ve fabrikách chodilo za socilismu a nemyslím si že v Jawě nebo ČZ to bylo jinak. Jen tak pro zajímavost si zkus spořítat ty mezní úchylky když ej sečteš a to jak do plusu tak do mínusu!! Ložiska C jsou volnější takže vykompenzují právě ty nepřesnosti.    [HonzaBK]   11.01.2024
Odpověď  Pak v tom T bylo neco spatne, klika, nebo souosost bloku. Do peraka davala tovarna standartne ackova loziska a motory jim fungovaly.    [M.]   11.01.2024
Odpověď  Honzo, rozhodně nesouhlasím s tím že Cétrojky(velká vůle) jsou u motoru proto aby kompenzovali házivost na lisované sestavě klikovky - jsou tam proto aby "přežili" teplotní rozdíl vnější vs. vnitřní kroužek při zahřívání motoru. Opravoval jsem motor 125T kde majitel/začínající renovátor při sestavování postupoval sice správně ale nevěděl že ke klikovce se dávají ložiska s velkou vůlí C3, v katalogu pro tento motor jsou uvedena "jen" ložiska 6304 . Podle popisu se sice motor rozběhl pěkně ale po pár minutách "otupěl" a značně poklesl výkon. Nevěděl jsem to a můj první předpoklad byl že se přidřelo kvůli problému u pístu(poměr oleje měl správně 1:16). To že jsou tam ložiska "obyč" 6304 jsem zjistil až po sundání těsnících vložek - obě ložiska zmodrali a odnesli to zároveň i futra.    [Martin Štindl]   10.01.2024
Odpověď  No nevím jestli je to tak jak píšeš. Už se mě to nechce hledat v tabulkách. Odlitek - obě skříně, jsou obrobeny v určité toleranci, ložisko je vyrobeno v určité toleranci, klikovka je vyrobena v určité toleranci, složena je dále zase v další toleranci. Takže nějaký lepidlo v setinách mm určitě žádný vliv nemá. Právě kvůli nepřesnostem se tam dává ložisko C3, které má větší vůle "na kuličkách" aby se nepřídíralo. Uvědomme si že to není formule 1 a netočí to 12 tis, otáček za minutu. Zkuste si spočítat odchylky pokud se sešli zrovna hraniční tolerance u všech těchto rozměrů.
Vím jak jsme za socialismu vyráběli ve fabrice. To co v průběhu měsíce neprošlo z důvodu větších tolerancí než byl výkres, se na konci měsíce přeměřilo a co bylo trochu mimo toleranci se pustilo dál, to co neprošlo se uschvalo a na konci čtvrtletí se to přeměřilo znovu a prošly ještě větší vůle. Prvotní byl plán a víme že motorek bylo nedostatek, protože se hlavně expedovali do "bratrského" státu na východ. BSP mezi sebou soutěžily o nejmenší zmetkovitost!!! Jawa není raketoplán!!    [HonzaBK]   10.01.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  Lepidla v případě motoru je potřeba se vyvarovat z těch důvodů už uvedených. Když jde ložisko vsuvně( a to do karteru který je hliníkovou slitinou) je potřeba počítat že stávající poškozené futro rozhodně nemůže být v ose k protějšímu či sousednímu ložisku které "drží" správně. Kartery jsou ze slitiny kde značný podíl má hliník a oproti oceli je stále koeficient teplotní roztažnosti větší - a motory byly výrobně řešeny tak aby kartery pevně drželi ložiska za všech provozních podmínek, od mrazu až po provoz v letních vedrech. LOCTITE 603 aj. jsou zajisté kvalitní upevňovače ale u motoru(a hlavně klikovky) je nutná přesná souosost.
A ohledně toho protáčení na ukazováku, ložisku se určitě nic nestane pokud vnější kroužek budete otáčet pomalu druhou rukou - já psal v případě že se vnější kroužek roztočí švihnutím(v to u ložiska s vyšší vůlí). U jednořadého kuličkového ložiska je počítáno především s jeho radiálním a částečně i axiálním zatížením, tedy sil které jsou situovány proti sobě přesně v pravém úhlu - u obou případů kuličky rotují stejnou rychlostí s neměnící se osou otáčení. Jenže u ložiska(především v C3) které není "vedeno" v momentě prudkého roztočení se může vnější kroužek snadno rozkmitat(náklonem vnitřního kroužku proti působení gyroskopického momentu vnějšího kroužku) a dochází k prudkým změnám otáčení kuliček které střídavě mění osu otáčení vůči protějším a tím vlastně velkou frekvencí naráží do oběžného povrchu obou kroužků.    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.01.2024
Odpověď  Lepidla, upevňovače se není třeba obávat. Jen je nutné zvolit správný typ a postup a taky u toho přemýšlet.
Mám odzkoušeno na několika motorech a drží to i po letech (8) tak, že když to stahovákem půlíte, zůstanou ložiska v bloku.
Tato oprava vyvložkováním jedné nejmenované firmy se mně z konstrukčního pohledu nikdy nelíbila - zeslabení původního uložení, dvojí přesah.

Ke kluzným ložiskům předlohy. Pokud stružíte otvor na daný rozměr H8, tak jedině v případě, že použijete nový předlohový hřídel.
V opačném případě se musí změřit rozměr staré hřídele a upravit ložisko na něj.
Funkčí plochy hřídele samozřejmě podléhají opotřebení taky.
To je jako byste si nechal vybrousit válec a pak do něho dal starý píst.

A ještě jedna poznámka, protočením ložiska na ukazováku ho vážně nepoškodíte :-))

Tak ať to jezdí i v Novém roce...    [Chytrolín]   09.01.2024
Zobrazit fotografiiOdpověď  tak znova    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.12.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nějak se nechce vložit foto, druhý pokus    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.12.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  U předlohových pouzder se při GO provádí ve většině oprav jejich výměna. V katalogu je uváděno že po zalisování se přestružují (výsružníkem H8 / u "velké" Jawy 14 + 0,027).
Toto ale nelze provést ručně nebo na stojanové vrtačce s "navedením" náběhem u výstružníku. Musí se to udělat na fréze s upnutím karteru na stole - na soustruhu se vyrobí "kalibr" kterým se upnutím do kleštin "nastřelí" otvor v pouzdru, sjede se dolů a upne se výstružník s válcovou stopkou nebo(lépe) se usadí výstružník s kuželovou stopkou na "Morseho" a takto se následně pouzdro prostruží. Poté je i vhodné osazení pouzdra k hřídeli na fréze zarovnat protože při zalisování dochází k menším deformacím (viz. foto).
Vymezovat hřídel předlohy na každé straně pouze jednou podložkou, není vhodné skládat dvě na sebe. "Vymezovačky" jsou v rozměrech 0,1mm 0,2mm 0,3mm 0,5mm a 1mm, potřebné šířky lze dosáhnout úpravou na magnetce.
Jinak já osobně nechávám vystružovat pouzdra s H7, i tak se mi zdá že je vůle hřídele v pouzdrech prostě moc velká ale je to jen můj(laický) postoj.    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.12.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tak jak uvedl longr, větší nekryté ložisko(počítaje nové) s vyšší vůlí se při prudkém roztočení snadno rozkmitá - v případě ložisek krytých k tomu nemůže dojít protože krytky vlastně vedou oba kroužky a zároveň je proti sobě brzdí.
Při sériové výrobě se u montáže motoru určitě používalo nahřívání(přímo zmrazování asi ne) a kladivo/palička se používala snad jen při centrování klikovky.
Ohledně zmrazování, u montáže ložisek to přímo nevadí protože po usazení do ohřátého futra se velmi rychle zahřejí na teplotu karteru a případná vlhkost se ihned odpaří. Ale u klikové hřídele je zmrazování značně rizikové, po vytažení z chladícího prostoru se na povrchu okamžitě vytváří námraza a po vsazení do ohřátých karterů je povrch během chvíle mokrý. Ohřátí karteru zpravidla nestačí aby se tak velká sestava ocelových dílů dostatečně prohřála a tím se zbavila vody. A u dvouválce kde je mezi setrvačníky a čelem dost málo prostoru to je o něco horší, vzdušná vlhkost se do mezer dostane velmi snadno ale zbavit se ji spolehlivě(hlavně ihned) je už náročnější.
Příkladně foto generálkované klikovky ČZ 150C která byla montována způsobem zmražením v mrazáku a takto usazena do karteru - foto pořízeno po asi dvou měsících kdy jsem to převzal od předchozího opraváře a motor jsem musel původně půlit jen proto že na čepy zapomněl dát příložky.    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.12.2023
Odpověď  Teoreticky by se u volnějšího (C3) ložiska mohlo stát, že při roztočení naprázdno bez vedení chytne vibrace a ty mohou poškodit oběžný povrch. Osobně bych se toho zase tak nebál, ale vylítané ložisko se dá poznat i jinak.    [longr]   23.12.2023
Odpověď  Prosím Martina Štindla o vysvětlení k jakému poškození ložiska a proč, dochází jeho roztočením na ukazováku ruky.    [Luboš]   23.12.2023
Odpověď  Ještě že to skládám jako v továrně, a všecho jezdí a velmi dobře..Níže uvedené piplání si může dovolit jen člověk nemající rodinu a nechodící do hospody:)    [Jan]   22.12.2023
Odpověď  Určitě máš pravdu a postup je správný. Jen by mě zajímalo, jak to dělali ve fabrice na lince. Myslím, že se s tím tak moc nemazlili a palička, nebo kladívko byl ten správný nástroj, na rychlou montáž, pracovali v úkole a že by ledovali klikovky a ohřívali kartely???
Nebo se pletu?    [Lubos H.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  22.12.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ložiska(kdyžtak mě někdo doplňte pokud něco opomenu, popř. opravte pokud je něco špatně)
V motorech jsou povětšinou ložiska nekrytá takže čistota je samozřejmostí, nepoužívají se speciální vysokoteplotní(nad 130°C) takže při ohřívání je nutná opatrnost, běžně se tyto ložiska pro montáže hřídelí ohřívají cca na 110°C a obecně je pro vsunutí hřídele do vnitřního kroužku rozdíl teploty 80-90°C (hřídel vs ložisko). Nahřátí by ale nemělo překročit 125°C protože pak už dochází k jeho poškození (podrobněji by to vysvětlil odborník na metalurgii) bez toho že bylo pozorovatelné(zmodrání).
Taktéž obezřetnost platí při vsazování čepu/hřídele, není vhodné nahřívat samostatně pouze ložisko ale rovnoměrně celý karter(cca 80°C) a až pak ložisko opatrně "dohřát" pro montáž. V případě že bude ložisko nahříváno ve studeném karteru, tak se jako první rychle ohřeje vnitřní kroužek ložiska (vnější kroužek je sevřením ochlazován karterem) a tím hrozí že se roztažením kroužku ložisko poškodí.
Montáž i demontáž ložisek do karteru pochopitelně způsobem: ohřátí karteru - zchlazení ložiska. Při montáži po vychladnutí ložisko přes vnější kroužek opatrně doklepnout k segerovce/pojistnému kroužku.
S ložisky při manipulaci zacházet opatrně, zkoušení funkčnosti způsobem že se ložisko(především v C3) navlékne na ukazovák jedné ruky a švihnutím se roztočí vnější kroužek s klecí je taky špatné, takto mu lze také značně uškodit.
Ložiska v karteru jsou ve futrech zajištěna sevřením, v případě že jde ložisko vsuvně, je potřeba to vyřešit vyložkováním (viz foto, u pouzdra přestružením + výrobou nového).
Lepidla(Loctite aj.) lze použít při montáži ložisek u kol nebo rozet, v případě motoru je takové řešení spíše zoufalstvím než provizorní opravou. Jednak je motor funkcí vystaven velkému rozdílu teplot(lepidla Loctite slouží hlavně k upevňovaní ložisek s min.vůlí) a také že karter je jako hliníková slitina dost "pórovitý" a nelze ho řádně odmastit.    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  22.12.2023
Odpověď  Jinak ta prosba mne trochu zaskočila, na veteranforu jsem bral že tohle není známo spíše začínajícím veteránistům.
K tomu natahováku kliky, sice na e-shopech je u popisu tohoto nářadí takřka stejně uvedeno že je použitelné na většinu motocyklů Jawa a ČZ, jenže tento nástroj je určený primárně pro jednoválcové motory kde je těsnění klikové skříně řešeno "nepřístupným" guferem a nelze tedy pro vsazení kliky využít nahřívání. To jest typy ČZ 476,477 apod. kde je navíc (POZOR !!!) u ložisek v levém karteru ROZPĚRKA(!!!) mezi vnitřními kroužky ložisek. V tomto případě je natahovák kliky nutný.
Pro starší jednoválce kde je mezi ložisky labyrint sice jde použít také, ale spíše jako nouzi když při vsunování klikovky do nahřátého karteru se nepodaří montáž takto dokončit, tedy když vnitřní kroužky ložisek čep stáhnou ještě před "doražením". Tady lze natahovák použít ALE tak aby se neopíral o vnitřní kroužek ložiska. Určitě jsem jednou na fórum dával odkaz na video montáže od etovaru ale až poté jsem si všimnul že je vlastně ŠPATNĚ(montáž kliky péráka do karteru kývačky s namazáním čepu vazelinou ?). Pokud se použije natahovák jako na instruktážním videu, tak vlastně při vtahování čepu do ložisek jsou oba kroužky značnou silou staženy ve svých vůlích k sobě a tak i po takovéto montáži zůstanou. V tomto případě se tedy musí zajistit aby se natahovák neopíral o vnitřní kroužek loužiska(u spojky), ale s vypodložením o vnější kroužek tohoto ložiska a tím se zajistilo že při montáži kliky budou oba vnitřní kroužky ložisek "taženy" stejným směrem.
U dvouválce nelze natahovák použít kvůli riziku uvedeném níže, a především proto že by došlo k vlisování levého ložiska(aretovaného segerovkou vně) k setrvačníku.    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  22.12.2023
Odpověď  Vzhledem k tomu co se stalo v Praze na fakultě dnes už přispívat nebudu, hodně štěstí všem.    [Martin Štindl]   21.12.2023
Odpověď  Přimlouval bych se taky, metoda pokus omyl není zrovna efektivní. Zrovna ten natahovák kliky jsem měl připravený, teď mi došlo, že bych mohl kliku "rozevřít".    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.12.2023
Odpověď  Martine, pokud by Tě to příliš neobtěžovalo, rozepíšeš se prosím více o uvedených zásadách? Podle erudice Tvých odpovědí a pár fotek nemám pochybnosti o tom, že budou (nejen pro mě) přínosem. Díky moc.    [JzK]   21.12.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ke kolíčkům se nedostanu, u těch středících pouzder(atyp) jsem je zadával výrobu z tř.12050 broušením na stovku do plusu. Jinak pro montáže u motoru jsou jasné zásady? Kontrola funkce převodovky s položením na levý a pravý bok, ložiska lze nahřát max. do 125 °C, nestrkat klikovku do mrazáku, v případě dvouválce nebrat do ruky natahovák klikovky atd..    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.12.2023
Odpověď  Zdravím, tak je vyřešeno, mám ty pérácké s délkou 30 mm, vnitřní pružina o průměru 5,6 mm a délky 41 mm. Teď jsem vylisoval řadící hřídel z držáku kolíčků, je dost "ojetá" a na tom nejlepším místě má průměr 13,92 mm. Je to správný průměr? Možná je ta hřídel už replika. Musím nechat udělat i obě pouzdra, tam by měl být vnější průměr 17,02 mm a délka 20 mm. Koupil jsem si sice na eshopu replikový pouzdra, ale jsou dělané ze 17 hlazenky, takže karterem propadnou. No, nestály moc. Prostě zase zkušenost ... Potvrdil by mi prosím někdo ty rozměry, než to začnu dělat? Děkuju.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.12.2023
Odpověď  Doma se mě válej asi vždy jen dvoje, jedny delší, viz na velkou kývačku, jedny kratší, na malou kývačku, ty mají i myslím to vybrání v čele z boků, ale rozdíl je myslím jen pár mm, stejně tak v pružince, ale třebas se dělali později i další....    [P.]   05.12.2023
Odpověď  Ten spodní(e-shop) bude asi mladší provedení (panelka, 634 atd), standardem pro péráky a kyvky je horní (zapuštěná pružina) a ty jsou dokonce také ve dvou provedeních s odlišnými průměry pružin.    [Martin Štindl ]   05.12.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Měl bych prosím ještě dotaz. V motoru jsem měl kolíčky řadícího automatu o délce cca 29,5 mm a koupil jsem si na e-shopu "originální delší". Ty jsou dlouhé jen 25 mm. Které tam patří? Nebo je to jedno?    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.12.2023
Odpověď  ahoj všem, kouká, že spousta diskuzí se tu různě rozohnila. Já zakládal toto téma na dotaz ohledně závady, kterou jsem analyzoval -vadný- volný středový labyrint u ložiska kliky. Martinovi Š. můžu poděkovat za konzultaci a potvrzení této závady. Mě osobně to zatím pomohlo to zde diskutovat. Budu se s tím samozřejmě dál prát, klika na repas, atd. atd. Ale za mě Ok. Pomohlo mi to dostat se z mrtvého bodu a ohraničit závadu.    [Libor ]   21.11.2023
Odpověď  M, já Tvé názory beru, určitě jsi začal s repasemi motorů podstatně dřív než já, víš víc a proto to můžeš nabízet i jiným jako zakázku. A tam hraje roli cena. Já si to dělám opravdu jen pro sebe, pro radost. Na motorkách se honím celý život, ale teprve na důchod mi nějak víc začalo bavit to oživování starého ... A už moc neřeším tu cenu, na to už se dívám jinak než dřív.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.11.2023
Odpověď  Jsem Vam tu urcite chybel 😂, ale byl jsem bez signalu, jasne, jde o konicka, bohuzel kdyz nekomu delam motor, tak to na konicka neukecam ;-), jezdit ti to samozrejme bude, ale u jiineho moto by to mohl byt celkem pruser.    [M.]   21.11.2023
Odpověď  A ještě něco ... já jsem asi špatně napsal, že použiju těsnění kvůli UTĚSNĚNÍ KARTERU. To samozřejmě ne, vím, že je to měkké, že to začne prolínat. Já potřebuju nahradit odfrézovaný materiál. A protože je možné koupit hliníkovou vložku mezi kartery, je to vyřešené. A těsnost vyřeší Loctite, já s ním kdysi lepil kartery nefrézované, s dost poškrábanými styčnými plochami a za dva roky provozu fakt ani kapka, utěsní spáru až do 0,25mmm. A jde snadno rozebrat, když je potřeba, není to silikon.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.11.2023
Odpověď  No, nechtěl jsem vyvolat tak vzrušenou diskuzi. Vždyť jde přeci jen o zálibu, o koníčka, kterým se bavím. Nedělám to na kšeft, motorky si opravuju pro sebe, proto jich nedělám 20 za měsíc, ale jednu tak za dva roky... Je to práce tak trochu pokus - omyl, a stojí to asi nakonec i víc peněz, než si to nechat někde udělat (a věřím, že M by mi ten motor udělal dobře a levněji než to udělám já). Ale chyběla by mi pak ta radost, že jedu na SVÝMI RUKAMI udělané motorce. Spoustu věcí neznám, proto se ptám tady. A do všeho se nepouštím, kliku jsem si nechal udělat, kartery mi opravit chlapík, co za ním jezdí majitelé motorek z širokého okolí, věřím jim. A rovnou mi řekl, že musím dát těsnění, protože když kartery stáhnu na středový díl, vsunu mezi ně měrku 0,7 mm. Dám tam to hliníkové těsnění 0,8 mm a tmel Loctite 574, přebytek tmele se rozpustí v oleji a nebude putovat v motoru v tuhých cuckách. A Martine, moc děkuju za podporu.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.11.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Že bych se někdy pouštěl do čtyřválcové žehličky made in Japan nehrozí, i když jsem se na ní mohl projet tak mne vůbec neoslnila - a tohle je oproti dvoutaktním Jawám i Zetkám příliš velký kalibr.
Zcela souhlasím že popisované úkony pro něco takového jsou nákladné, když se jedná o motocykl " v rodině" tak pro zachování původnosti majitelé k tomu přistoupí. Přitom na souřadnicovce nechávám u každého motoru udělat futra předlohy a vložkování vodící tyčky řazení (+ vložkování u klikovky v poslední době už bývá nutné častěji) a přesto si často vyslechnu že na takové tuctovky je tohle příliš velký luxus.
to majco: já zase věřím že 80% majitelů paralelních 350(+250) si je vědomo že v karterech mají přimazávací drážky odsazené aby nedošlo k přepouštění - teda prozatím beru ten tvůj příspěvek z 14.04.2020 jenom jako vtípek i když dost čtenářů tohle může dráždit...    [Martin ŠtindlRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.11.2023
Odpověď  pochybuji že 80% ,,,renovátorú,,, nekdy pochopí, že motoru je spousta součástek v toleranci 0,005tisícin - 0,05stovek :o))))....    [majco]   18.11.2023
Odpověď  Slozit 20 motoru neni zadny velky problem, to je spise o systematicnosti prace, schopnosti opravit soucastky efektivne aby to melo nejaky smysl a hlavne vedet, jake nove soucastky jsou momentalne bez problemu pouzitelne. Samozrejme zalezi na stavu dodaneho motoru zakaznikem, sroty z vychodu ( kdyz pominu, Madarsko) byvaji pasti, ze kterych vetsinou moc nezbyde. Jawa neni raketoplan, jak rika Monty, ale prave tim, ze kazdy, kdo takovy motor nikdy nedelal a nema dostatecne vybaveni, zkusenosti a moznosti , tomu vetsinou ublizi. A pochybuji, ze konkretne zminene bloky, ktere se musely svaret, frezovaz a buh vi co jeste, by nebyly prohle, takze souosost der je absolutne mimo, po frezovani stejne uz sronat nepujdou, pokud se neupnou na souradnicovku, znovu se nesvrtaji a nevypouzdri, to uz mohu ovarit i ty dosedacky a zfrezovat je na puvodni roztec. Pak by to melo smysl, ovsem nikdo to nezaplati. Nekdy je lepsi zborit vzdusne zamky a rici rovnou zahod to, kdyz je to seriovy dil. Zkus takto fusovat Japonce a uvidime, kam dojede. Bohudik si Jawa necha libit hodne.    [M. ]   18.11.2023
Odpověď  Ega určitě ne, kdybych byl ješitný tak se na fóru rozžhavím snad u každé druhé diskuse.
V této diskusi začneš přispívat tím že "Stejne sam nikdy neusadis kliku," a "Sver to nekomu, kdo ma dobre reference a umi. Sam to stejne nedas kloudne dohromady"
Kdybych já pokaždé dal na takovéto arogantní rady samozvaných "fachmanů" tak dodnes jezdím na koloběžce.
Ale v posledním příspěvku vypíšeš fráze o "žvatlání nesmyslů, investování do nesmyslů" a ukončíš to výrazem "fušeřina".
Zajímané Co? Proč jsi slovo FUŠEŘINA nepoužil rovnou ve svém prvním příspěvku? A ještě mi řekni že přímo ty sám sestavíš 20 dvouválců do měsíce - když jsem to přečetl tak mi spadla čelist vzhledem k tomu že já se s jednoduchým jednoválcem piplám klidně několik týdnů a těžkých případech i měsíců.
Kdyby jsme na každou prosbu o radu reagovali větou "dej to někomu kdo to umí protože to sám stejně nedáš" tak v základě fórum pozbývá smyslu.
Tazatel očividně chce dát SÁM dohromady dvouválec u kterého jsou frézovány dosedací plochy, určitě je to značná komplikace ale jsem stále názoru že to má technické řešení.    [Martin Štindl]   17.11.2023
Odpověď  Zvatlas nesmysly, asi jsem se dotknul tveho ega. Az do tech pozlacenych karteru usadi kliku, uvidíme jaka bude hazivost koncu cepu a setrvaku. Vsak to nejak pobezi. Ono investovat nesmysly do neceho, co se da sehnat nove, ci pouzitelne, neni vzdy reseni. Toto neni strojarina, ani motorarina, ale fuserina.    [M.]   17.11.2023
Odpověď  Takže přestože do oprav karterů už dost investoval tak tím nejjednodušším řešením je hodit je do hliníku? Vůbec nemá smysl se o sestavení toho motoru alespoň pokusit?
Ani TY a ani JÁ ten motor vůbec nevidíme ale ty z fleku rovnou napíšeš "Stejne budou zprohybane a srovnani ploch neresi souosost der pro loziska" - kde prosím tě bereš tuhle absolutní jistotu? Milan uvedl že vpředu se sice dovařovala odlomená část ale tohle je 350tky a přední část přeci spolehlivě vystředí čelo klikovky. Pokud jsou vzadu otvory pro středící pouzdro netknuté tak bude souosost v háji pouze v případě že jsou kartery frézovány na plochách šikmo (nebo v případě že kartery nejsou párová, což asi nebudou).    [Martin Štindl]   17.11.2023
Odpověď  Ja nikde nepisu, ze ty pises 0,8 papir, ja rikam, ze lide to slozi klidne na 0,8 papir a ze tech motoru za rok predelam hromady. Bloky ktere popisuje Milan patri do srotu a nema smysl do nich rovnat motor ani po frezovani, ci brouseni. Kazdy hned frezuje,to az ta posledni moznost. Stejne budou zprohybane a srovnani ploch neresi souosost der pro loziska, no coz jezdit to nejak bude… A i kdyz pouzijes 0,25 papir u neupravovanych bloku, tak je to proste spatne.    [M.]   17.11.2023
Odpověď  M: kde jsem prosím tě uvedl že tam dávají nulaosmu papír? Max 0,25mm. Myslíš si oni nevědí že středová vložka musí sedět natěsno?
V případě Milana tam těsnění stejně musí být - kdyby se to řešilo natěsno bez papíru tak kromě náročného dořešení odsazení ložisek v karterech a středovky by vložka nešla použít, při skládání by bránila sevření karterů u válců.    [Martin Štindl]   17.11.2023
Odpověď  Je uvedeno, že kartery jsou po opravě a přebroušení. Tedy, pokud byl ubrán materiál ze styčné plochy, tak případné těsnění nahradí chybějící materiál do patřičného rozměru. Středový díl má nějaký rozměr, který určuje defakto sílu případného těsnění. Proto kladu důraz na co nejpřesnější přeměření. Je nutno si uvědomit, že kartery nejsou nové, ale těžce poškozené, a po opravě přebroušené.    [Luboš]   17.11.2023
Odpověď  To je naprosta hovadina, stredovy dil bloku je slicovany bez tesneni orig z tovarny. Kazde rozsireni znamena netesnost a vuli. To, ze je nekdo zvykly neco delat spatne, neznamena, ze to nevadii pri provozu. Kolikrat ma sloupek vuli i bez tesneni, natoz kdyz tam nejaky koumak da tesneni klidne 0,8mm. To jsou poznatky z praxe.    [M.]   17.11.2023
Odpověď  boco: to sice ano, ale mnoho lidí co tyto motory opravují prostě upřednostňují papírové těsnění - je to věc zvyku popř. jim prostě vadí vnikání tmelu do prostoru klikovky a převodové skříně.
Přeci ale když se použije papírové těsnění i na dvouválci tak to motoru nijak nevadí.    [Martin Štindl]   16.11.2023
Odpověď  Už od Perakov sa na 350 motor tesnenie NEDÁVALO z výroby. To že je v katalógu a vyrába / predáva sa neznamená že sa tam má štandardne dávať. Tesnenie sa dáva len na kompenzáciu šírky ak bolo treba rovnať / frézovať dosadacie plochy kartrov. Inak len tmel..    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.11.2023
Odpověď  Cože ? Vždyť papírová těsnění pro paralelní 350tky se vyrábějí a běžně se při montážích používají (sice já dávám u karterů přednost lepení na tmel).    [Martin Štindl]   16.11.2023
Odpověď  Ohledne pouziti silneho tesneni, dalsi problem na svete, netesni ti stredova vlozka mezi bloky a motor ti nepobezi na oba valce stejne na volnobeh. Mezi bloky tesneni proste nepatri, pokud je nekdo nefrezoval.    [M.]   16.11.2023
Odpověď  Stejne sam nikdy neusadis kliku, jako to dela nekdo, kdo jich usadi 20 mesicne, pokud nevymenis stredove celo, je cele usilii nanic, musis premetit jak ti na klice bezi krouzky, normalni vule je u nove klikovky a labyrintu 0,08 mm ne 0,5 mm to je tak max na vyhoz. Sver to nekomu, kdo ma dobre reference a umi. Sam to stejne nedas kloudne dohromady. 350 je sice blby dvoutakt, ale neni kolikrat legrace ho dobre udelat. To samebplati i o usazeni prevodovky.    [M]   16.11.2023
Odpověď  Ano je to tady https://www.motoveterandily.cz/vyhledavani/?string=t%C4%9Bsn%C4%9Bn%C3%AD a říkají tomu "hliníková vložka"    [k]   16.11.2023
Odpověď  MVDíly Rožnov, nabízeli i frézování.
Kdysi jsem podobné několikrát vyráběl z měděného i hliníkového plechu. Je to dlouhá a piplavá práce, ale dá se.    [Luboš]   16.11.2023
Odpověď  Vzpomínám si, že jsem kdysi někde na e-shopu viděl hliníkové těsnění karterů po Jawu 350, myslím, že bylo 0,8 mm. A zaboha si nemůžu vzpomenout kde a nikde to ani nemůžu najít.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.11.2023
Odpověď  Tak je to dobře. Nabízí se i varianta použití hliníkového těsnění namísto papíru.    [Luboš]   16.11.2023
Odpověď  Klika je tedy v pořádku(137,8 - 137,9mm), to silné papírové těsnění bude najisto nutné. Sestavu s těsněním sešroubovat a dotáhnout na fest(pro tato odzkoušení jsou výhodnější imbusy) a opět přesně přeměřit rozteč mezi ložisky klikové hřídele. Případný přesah se vyřeší ubroušením osazení na vnitřním kroužku ložiska NJ 350 C3.    [Martin Štindl]   16.11.2023
Odpověď  Luboši, měřil jsem to hloubkoměrem, ložiska jsou již v karterech. Ty jsem sešrouboval bez těsnění, položil na bok, na ložisko pravého karteru jsem položil vnitřní kroužek ze starého ložiska 15 mm, na něj hloubkoměr a měřil od jeho roviny k rovině vnitřního kroužku ložiska levého karteru a odečetl 15 + 17 mm. A výsledek byl 137 mm. Já to stejně ještě všechno detailně proměřím ...    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.11.2023
Odpověď  Obvykle pro přesnost postupuji takto - na klikovku nasadím ložiska na doraz a změřím rozměr. Do karterů stejně. Měřím od ložiska k rovině karteru.    [Luboš]   16.11.2023
Odpověď  Zdravím, klika je opravená (já jsem si ji nedělal) a má rozměr u čepů 137,9 mm, měřeno velkou šuplerou. A při měření každého karteru od roviny k vnitřnímu kroužku ložiska i při měření na spojených karterech mi vyšel stejný rozměr 137 mm. Je fakt, že převodovka řadí velmi dobře při karterech bez těsnění, musím mít i podložky v levém karteru ... a klika tam přitom nejde. Ale ten motor jsem koupil samostatně, nemohl předtím běžet, protože bylo zkrz něj vidět, tak byly šroubovákem zničené dosedací plochy a vylomený přední pravý nos. Kdoví, co s tím kdo dělal. Mám na to celou zimu, budu to dělat postupně ... A děkuju za rady, moc mi to pomáhá.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.11.2023
Odpověď  Válečkový ložisko NJ ti nepomůže, pak dřou válečky o boční stěnu vnitřního koroužku. Já u jednoho motoru nechal vnitřní kroužek na magnetce zbrousit čelo aby šel narazit "blíže" k setrvačníkům.    [HonzaBK]   16.11.2023
Odpověď  Kliky použité, opravené mívají podle zkušenosti rozměry nepřesné. Další věcí je přesnost měření jak kliky, tak bloku.    [Luboš]   16.11.2023
Odpověď  Klika má na setrvačnících u čepu!! rozměr 137,8.    [fikuscz]   16.11.2023
Odpověď  Při zkušební montáži hřídelí, pokud si nejsem jistý rozměrem, používám ložiska, která mají jeden , anebo oba kroužky obroušené tak, aby šly bez většího násilí na hřídel, nebo do otvoru vsunout. Předběžně se tak lépe zjišťují vůle, středy, stanovuje případné vymezování, či úprava čehokoliv bez násilí a poškozování dílů a to opakovaně a snadno.    [Luboš]   15.11.2023
Odpověď  Pozor, ono se něco snadno popíše ale řešení bude mnohem složitější - tohle je 350tka která je oproti jednoválci o něco složitější a k tomu má dodatečně(z nutnosti) obrobené dosedací plochy karterů.
Není tedy jisté že teď jsou kartery o přesně 1,00mm blíže k sobě, totiž pouzdra předlohové hřídele mají standartní šířku osazení a jen vyjímečně jsem vymezoval předlohu podložkami přes 0,5mm - tedy kdyby byly skutečně kartery o 1mm blíže k sobě tak by pouzdra tu předlohovou hřídel nejspíše sevřeli. Dále ložisko NJ 305 má v tomto případě výhodu že na něm lze kompenzovat menší přesahy, montáž to neusnadňuje protože středová vložka není v karterech vsuvně takže pro vmontování kliky se musí nahřát levý karter a následně při skládání i ten pravý.
Vyčkat nejdříve až někdo ochotný změří(pokud možno původní) klikovku, při GO mohl vzniknout určitý přesah - to se občas stává i u generálkování jednoválců.
Počítej raději dopředu že při celém opravě nastanou další komplikace.    [Martin Štindl]   15.11.2023
Odpověď  Děkuji Martine moc za vyčerpávající odpověď. Nenapadlo mi, že na pravé straně je možno použít válečkové ložisko, tím se ta montáž a zkoušení nesmírně zjednodušuje. A protože jsem všude četl, že hřídele se vymezují z levé strany (a tak jsem to vždy dělal), nebyl jsem si jist použitím podložek na pravé straně. Dám tam podložky 1 mm, mám rezervu na levé straně 0,2 resp. 0,3 mm. Celé to stáhnu, nechám to nějakou dobu být a znovu pak vyzkouším vůle. Ještě jednou moc děkuji. Milan.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.11.2023
Odpověď  U toho nutného použití 1mm těsnění se musí vypodložit na pravé straně o cca 1mm jak předloha tak ozubené kolo s nábojem. Stejně ale těsnění si při stažení karterů k sobě drobátko sedne takže je potřeba to odzkoušet s usazeným těsněním a následně doladit. U kliky na pravou stranu válečkové ložisko NJ 305 C3 a vnitřní kroužek ložiska na straně osazení pro jistotu na magnetce nechat ubrat - standartně nechávam pokaždé o 0,3mm, v případě přefrézovaných karterů bude potřeba více laborovat.    [Martin Štindl]   15.11.2023
Odpověď  Zdravím, chtěl bych se prosím zeptat, jaká je správná celková šířka kliky (setrvačníků včetně nálitků) u Jawy 350-354? Mám kartery po poměrně složité opravě (ulomený přední nos, vrypy po šroubováku po celém obvodu atd) a po přebroušení je vnitřní vzdálenost mezi ložisky kliky 137 mm. A moje klika má 138 mm. Když kartery bez těsnění sestavím s převodovkou, tak ta funguje velmi dobře s podložkami 0,2 mm na hlavní hřídeli a 0,3 mm na předlohové hřídeli (vůle cca 0,2 mm) a s planžetou 0,25 mm pod řadící kulisou. A když dám těsnění 1 mm mezi kartery, musel bych asi vymezovat převodovku v pravém karteru, jinak to neřadí. Nevím upřímně řečeno, jak postupovat, je to můj první motor z Jawy 350 ...    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.11.2023
Odpověď  A proto dávám jak klikovku tak válce do jedné dílny (Padalíkovi) a vždy bez problémů. Na poslední klikovce už mám přes 30 tis. km.    [HonzaBK]   15.11.2023
Odpověď  Ok. vím. tento motor dám dokupy jakožto záložní. Ale i tak jej na jaře pak vyzkouším. Díky moc za rady i vysvětlení. Hodně zdaru.    [Libor]   14.11.2023
Odpověď  Pro výměnu těsnění se stejně klikovka musí rozlisovat - a hlavně správně vybrat firmu která bude mít toto na starost, při té předchozí opravě něco opomenuli(asi problém u středového kroužku nebo labyrintu).
Ohledně té spáry u kroužků, sice má 0,5mm a u funkčního motoru není prozatím důvod je měnit. Ale to že se vůle zvedla o tři desetiny po ujetí cca 500km je příliš moc, může to být následek toho omezeného vyplachování kdy v prostoru válce zůstávaly spaliny s větším množstvím pevných částic - pečlivě prohlédnout povrch pístu i vnější stěny kroužků, pokud tam lze rozeznat svislé rýhy tak je to zralé na výměnu.    [Martin Štindl]   12.11.2023
Odpověď  Díky Martine, klika a výbrusy byly u dvou různých kooperantů solo, ale pak složeno jedním třetím. Vše čistím a pokusím se nechat klikovku zrepasovat , či překontrolovat a vyměnit spodní labyrint, možná i celý horní. Skladbu pak si už provedu sám. Díky za názor, myslím, že souhlasím, že ten spodní labyrint by měl být těsný a nemít tak velkou vůli co tam mám.    [Libor]   12.11.2023
Odpověď  Libor: nové kroužky mají mít spáru 0,2mm - 0,5mm ještě jde, kroužky se vyměňují když spára dosáhne 0,8mm.
Řešit písty a kroužky v tuto chvíli je bezúčelné, základním problémem je ta netěsnost na labyrintu. Ta firma co dělala GO motoru klikovky přímo generálkuje nebo to přeposílá specializovaným firmám?    [Martin Štindl]   12.11.2023
Odpověď  Ahoj, tak dnes jsem dal pístní kroužek cca 10mm od vrchu a naměřil spároměrkami vůli mezi konci kroužku 0,5 mm.    [Libor]   12.11.2023
Odpověď  Beat: ten motor má vadné zatěsnění mezi prostory setrvačníku válců, v podstatě od té v uvozovkách "GO" funguje tak že ani jeden z válců nedostává potřebný objem nasáté směsi. Vlastně při sání do prostoru pod pístem(vzniká podtlak) je přes karburátor nasáta jen část objemu protože v sousední skříni probíhá komprese a tak je její část směsi přetlačena přes vadný labyrint. Zároveň je přeplach v háji - jakmile píst nahoře začne otevírat přeplachovací kanál tak do prostoru válce se nedostane potřebný objem směsi protože při expanzi byla část objemu pod pístem vytlačena k "sousedovi".
Z toho vyplívá že horká spálená směs není dostatečně vypláchnuta(podobný problém nastává při přicpaném výfuku) a motor se tím značně přehřívá i když je plyn na doraz. A proto část spálené směsi která není vypláchnuta z válce provozem proniká skrze kroužky pod píst a všechno dole zčerná.    [Martin Štindl]   12.11.2023
Odpověď  Dyť to vyfukuje spálenou směs po té co píst jede dolů a otevře okénko výfuku- vše se spálenou směsí se děje NAD pístem.. Pokud je to černý i dole v oblasti kliky- a to dle foto je, netěsní to ve válci a profukuje to dolů pod píst..    [Beat]   11.11.2023
Odpověď  Jestli tam je tedy monoblok 2924 tak pro 350tku by se měl doladit na "2924SBD-18b" - to jest hlavní tryska 98, volnoběžná 50, jehla šoupátka na "3"(pro záběh na "4"), šroub bohatosti 1/2(pro záběh 1/4).
Ty fota níže nejsou sice echt ale čepy v pístech vypadají zaslepené takže přepuštění skrze čep lze vyloučit.
Problém s mizernou výkoností nebude v pístech ale na 99% v tom středovém labyrintu(katalogové označení je víčko), jestliže má radiální vůli těch 2-3mm tak jako těsnění je úplně zbytečný - prostě si to střídavě přepouští nasátou směs.    [Martin Štindl]   10.11.2023
Odpověď  Právě proto jsem psal, ať dá jiné písty. Jak také píše Beat. Ty písty se mi podle opálení zdají menší, než by měli být a kroužky samozřejmě také. Stačí se podívat kolik mají mít na 6. výbrus a změřit je. Možné je, že i nemají tvar jaký mají mít. Dnešním "výrobkům" moc nevěřím.    [J]   10.11.2023
Odpověď  Ten motor je veľmi čierny... niečo je zle, to je jasné. Takto som videl motory totálne vylágrované po xx tisícov km.
Ja by som skontroloval voľu piestov a krúžkov (piest max o 0.09mm menší ako valec, medzera medzi zámkami krúžkov 0.2mm (nové krúžky). Ak by boli ale piesty príliš voľné motor by dosť hrkotal, toto by si aj počul.

Čo sa valcov týka, si si istý že neboli niekým v minulosti upravované? Napr neadekvátne zväčšené okienka kanálov? Mi to príde akoby sa ti do priestoru kľukovky dostávala spálená zmes ktorá by mala vyletieť výfukom, akoby tam bolo nejaké abnormálne prúdenie spélenej zmesi späť do kľukového priestoru. Asi ideálne ak by si vedel spraviť odtlačok plášta valca a porovnať s originálom rozmery.
A čo priestne čapy, máš ich zaslepené ako majú byť?

Ďalej by som pozrel aj stav "stredového labyrintu" a krúžku na kľukovke, či tam nemáš prúdenie medzi valcami. Ale to asi nevysveľuje tú čiernu farbu..

Ešte k oleju - ja som mal v minulosti veľmi zlú skúsenosť s M2T, veľmi karbonoval dokonca som mal aj zapečené krúžky v drážkach piestov po 2000km od generálky(!), počas zébehu som dával 1:25, po zábehu 1:33. Už ho NIKDY do motora nedám...Teraz dávam už len Shell VSX a motor je krásne čistý, po 3000km keď som menil hlavy som handrou napustenou brzdovým čističom utrel tmavý povlak z vrchu piestov a boli čisté.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.11.2023
Odpověď  co si pamatuju z mládí tak pokud je vůle na krozžcích 0,8 mm tak se mění, 0,2 jsou nyvý.    [HonzaBK]   10.11.2023
Odpověď  Za mě ti netěsní kroužky- vůle mezi zámky je tuším max. 2 desetiny mm..nebo jsou blbý písty a podchází to.. normálně má být "černo" max. do kroužků a pod spodním třetím už čistý píst..    [Beat]   09.11.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  viz. toto ilustrativní foto, tento labyrint tam má poměrně dost velkou vůli    [libor]   09.11.2023
Odpověď  momentálně mám karbec monoblok 2924. Ale těch karburátorů jsem zkoušel víc, dokonce i po repasi od kámoša, ale ten princip toho líného tahu byl vždy naprosto stejný nebo horší. Dnes sm si ještě všiml, že na klikovce u středového ložiska je labirint, takový kotouček, má být natěsno nebo ne? Mě tam klechtá tak 2-3mm. JInak nemyslím si, že tato "závada" , kterou píšu je jen otázka typu oleje či takového nebo makového záběhu stroje.    [LIbor ]   09.11.2023
Odpověď  Když to máš černý maš bohatou směs, písty budou vždy špinavé od karbonu, když tam budeš lít synteický olej který ma aditiva proti vytváření karbonových sloučenin budou čistčí, seřiď si karburátor dej tam pořádný olej a ušetříš za zbytečný výbrusy....    [Ladic]   09.11.2023
Odpověď  Když jsou čepy na jehlách místo pouzder tak pro záběh je poměr 1:25 dostatečný. I kdyby se zajížděl s poměrem 1:18 tak by to motoru neškodilo, jenom by tak bylo maziva zbytečně více. Konkrétně tam je teď jaký karbec? Jestli je to monoblok SBD tak ho lze snadno "dokalibrovat" pro triapulku s otevřeným sáním. A následně jak je uvedeno níže od teď používat pouze jednu značku oleje do paliva. Co se týče svíček tak pro 354/03 jsou vhodné Brisk N15C(elektrody 0,5mm) o koncovky lépe bez odrušení.    [Martin Štindl ]   09.11.2023
Odpověď  A poměr 1:20 . .    [r]   09.11.2023
Odpověď  střídání oleje do benzínu byla chyba . . .    [r]   09.11.2023
Odpověď  změřím a vložím to sem. jen chvíli strpení, dostanu se k tomu asi až o víkendu.    [L]   09.11.2023
Odpověď  Kolik je vůle na ístních kroužkách ve válcích ted když ho sundáš z pístu a vložíš do válce?    [HonzaBK]   09.11.2023
Odpověď  ahoj, výfuky rybiny, otevřené sání. Výfuky jsem asi 2x vypaloval, sání sem snad též 2x čistil. jet to 354, dvoužeberné hlavy, kartery lité do písku, karburátor 2924. trysky a nastavení směsi jsem zkoušel laborovat, ale nemělo to výrazný vliv, proti nějakému "mizernému standardu" to bylo akorát většinou jen horší. trysky sem zkoušel od 90 do 110. Oleje sem střídal občas Mogul TSF ten modrý ale většinou staré 2MT. Poměr jak sem psal 1:25. Co mě možná udivilo, je , že každý válec je nepatrně jiný, jiný odlitek s jiným číslem nahoře a má i drobné rozdíly v hranách atd. Oba nemají přední ouška - jak panelka. Ale jde vidět, že jsou prostě jiné. V brusírně mi sladili akorát množstív výbrusů stejně, prve na 5tý a podruhé na 6tý výbrus. Za celou dobu sem nikdy z mašiny nedostal více než 80. Ani na rovince v klidu, že bych chtěl zkusit roztáhnout, ne, že bych to nechtěl zkusit, ale nejede to. Povětšinou sem s tím jezdil krátké trasy , bez přehřátí stroje. Momentálně mám celý motor rozebraný a nenašel sem žádnou zřetelnou závadu.    [Libor]   09.11.2023
Odpověď  a proč písty ? nestačí vyměnit jen kroužky a po najetí cca 300 Km budete vědět více. Na těch pístech té 354 není vidět, že by se nějak přidíraly . . . Ty vypadají dobře. Co byl použit za olej při zajíždění ?    [r]   09.11.2023
Odpověď  A ostatní (tlumiče výfuku, tlumič sání) je v pořádku? Podle popisu a fotek bych se přikláněl ke špatné směsi. A o konkrétně jakou třiapůlku se jedná a jaký je použit karburátor?    [Martin Štindl]   08.11.2023
Odpověď  Spíš než nový výbrus, bych vyměnil písty za jinou značku s rozměrem zohledňující daný
počet výbrusů.    [J]   08.11.2023
Odpověď  klikovka byla použita s ojnicemi s jehlami v klecích (z novějších typů). Rozumím, že zajíždění má jistý vliv , ale nemyslím si, že až tak markantní , že by to jelo tak mizerně od začátku a stále stejně špatně a dělalo to následně tento problém, který mám opakovaně. 350 má vždy jakousi "živou dravost" i když ji člověk nehoní, zde sem měl kolikrát problém se i rozjet, v domnění ,že tam mám dvojku ač tam byla jednička. Ten problém se špatným výkonem byl stejný od prvopočátku, nijak výrazně se to nezlepšovalo ani nezhoršovalo.    [Libor]   08.11.2023
Odpověď  Při zajíždění takového dvoutaktu s pístními čepy v bronzových pouzdrech je poměr maziva uváděn dokonce i 1:18 - vůbec nerozhoduje kvalita a přednosti dnešních olejů ale kvantita maziva. Další důležitou zásadou je správné nastavení karburátoru pro zaběh tak jak je pro něj uvedeno, "ladění" ve stylu měnění trysek či změny pozice jehly v šoupátku za účelem domnělého navýšení výkonu motoru značně škodí. To samé platí u zapalování.    [Martin Štindl ]   08.11.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  ještě přikládám foto pístů jak vypadali prve, po 2000 km. Též byly podpálený. Myslel sem , že opětovný výbrus to vyřeší, ale sem tam kde sem byl předtím.    [Libor ]   08.11.2023
Odpověď  poprvé i podruhé sem to zajížděl krátké trasy a v jednom, nijak to nehoním , mažu ze začátku i 1:25, ale i prve i podruhé to už od začátku nemělo žádný zdravý výkon, jelo to jak špatná 175dma. Bylo to takový chcíplý, nešlo to vytočit, přirovnal bych to jako když sem kdysi na 175dmě měl špinavý ucpaný vzduchový filtr, též to jelo jaksi mizerně a "neživě" , když sem dal tehdy nový , tak to ožilo o 30-40% najednou. Zde to bylo a je stále podobné. Nechci rozhodně nařknout brusírnu, ale nemůžu přijít na to , proč to tak mizerně jede a proč jsou písty takto černé.    [LIbor]   08.11.2023
Odpověď  A po GO se motor zajížděl opravdu s citem? Tedy prvních 1000-1500km opatrně do 60km/h a dostatečně mazaný? Podle fotek to vypadá že dostával pořádně za uši...    [Martin Štindl]   08.11.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  třetíí fotka    [LIbor]   08.11.2023
Odpověď  třetí fotka    [Libor]   08.11.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  druhá fotka    [Libor]   08.11.2023
 Přidat odpověď   (163) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006