Jawa 250/590 rozsvěcuje se kontrolka dobíjení a motorka vynechává Zdravím chlapci, mám problém s jawou 250 calif, po zapnutí klíčku se rozsvítí kontrolka dobíjení, po nastartování pohasne, ale stále malinko svítí, po přidání plynu začne svítit daleko více a motorka má nepravidelný chod, špatně reaguje na plyn jak na neutral tak za jízdy. Mám pocit, že je to jakoby někde zkratované, že to není jen o tom že by nedobíjela, když vynechává? Motorka rok stála, letos jsem jí dával nový přerušovač a kondenzátor, ten jsem zkoušel po těchto problémech i vyměnit zpět za starý. Zkoušel jsem nabudit rotor i vyčistit kontakty relátka. Uhlíky jsou v pořádku a pod nimi vyčištěno. Přikládám fotku, snad to není špatně zapojené. Prosím o radu, děkuji. [Babula] 06.04.2024 Zobrazit téma |
| Tak malý větší posun, vyměnil jsem indukční cívku,kabel i fajfku, motorka lépe chytá, lépe jela ale stále trochu špatně, to už jsme zdá se vyřešil doštelováním karburátoru. Nicméně dobíjení stále zlobí, někdy kontrolka nesvítí ani při vysokých otáčkách, ale většinou se po přidání plynu rozsvítí. Pokusím se ještě proměřit ten rotor dle návodu jinak to vidím na AEV. [Babula] 09.04.2024 |
| Díky za rady, v týdnu to vyzkouším. Ano ten kabel k uhlíku je předělaný. Na cestě z Rakouska se mi kdysi ten originální vodič právě prodřel od rotoru. Proto jsem ho na cestě vedl vrchem a udělal jsem to tak raději i doma pořádně. To mám již několik let, uhlík je tam krásně funkční. Ještě si zkusím půjčit indukční cívku, tu jsem měnit nezkoušel. [babula] 08.04.2024 |
| Když tedy komutátor nehází tak ty problémy mají jiný původ. Zkusil bych nejdříve otestovat samotný okruh zapalování(když se tedy měnil přerušovač s kondíkem) - tedy akumulátor nabít a k tomu u dynama odpojit vodiče svorek 61 a 51 a konce vodičů zaizolovat(odpojit samotné dynamo). Jestli po nastartování a přidání plynu bude znatelný nepravidelný chod tak je jeden konkrétní problém tady v zapalování(seřízení předstihu, přerušovač, kondenzátor, zapalovací cívka, svíčka/koncovka u svíčky). V případě že poběží motor jak má tak je důvodem potíží něco u dynama. Ten světle zelený vodič propojující svorku 61 s + uhlíkem je nějaké "samodomo", tento vodič má být správně veden pod pláštěm statoru. Nepřekáží náhodou nějak uhlíku s jeho vodičem? Tedy jestli nebrání posunu uhlíku v jeho pouzdru. [Martin Štindl] 07.04.2024 |
| Jeste poznamka,nemusi se demontovat,lze vyzkouset ma motu. [fari] 07.04.2024 |
| Nezapojil jsem obraceně. Jak rikam, kontrolka se po zapnuti klicku rozsviti a po nastartovani zhasne. Kdybych zapojil obraceně zak sviti taky obracene. Na kostre je minus. Tak jsem to mel vzdy. Jinak rotor se zda vubec nehazi. Podle zarovky na mereni predstihu je i vačka v pořádku. Rozsviti se normalně jednou za otáčku. [Babula] 07.04.2024 |
| Nezapojil jste akumulátor opačně?? [host] 06.04.2024 |
| Diky za radu. Podivam se, jestli pri naslapnuti uvidim nejake hazeni.Je mi ale divne jak by k tomu mohlo dojit. Ta motorka pref rokam normalne jezdila... [Babula] 06.04.2024 |
| Ten problém s dobíjením může být v rotoru dynama - důvodů může být více, kónus v rotoru nesedí na čepu a tím není rotor v ose s čepem , samotný komutátor je excentrický proti ose rotoru popř.( nejhorší možnost) že čep klikovky má velkou házivost. Ve všech těchto případech se komutátor při chodu motoru chová jako vačka, v nízkých otáčkách uhlíky dosedají na lamely komutátoru a dynamo dobíjí, při vyšších otáčkách už uhlíky excentricitou komutátoru odskakují a přerušuje se jejich kontakt s komutátorem a dynamo přestává dobíjet. V případě vady na samotném komutátoru se to dá vyřešit zarovnáním na soustruhu(viz. foto) Ten popisovaný problém nepravidelným chodem motoru může souviset také z výše uvedenými možnostmi(vyjma vady na samotném komutátoru) - tedy vačka přerušovače je "šejdrem" a kontakty se rozevřou dvakrát za jednu otočku nebo k jejich sepnutí dojde v mnohem kratším intervalu. [Martin Štindl] 06.04.2024 |
|